Hakuilmaisu - haukku vai rulla?

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Heisp Maiju,

Saako kysyä että onko Armi rullakoira? Ja jos on niin miksi? :grin:

Teen vähän kartotusta tässä että kun näitä hakukoiria ei mahda briardeissa kovin montaa olla niin olisi kiva tietää mm. että kuinka nämä koiruudet ilmasee. ;)
Avatar
Maiju Kautto
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 17:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maiju Kautto »

Kartsa,

Armi on rullakoira ... enkä itse henkilökohtaisesti edes harkitsisi briardista haukkuvaa koiraa. Itselläni on kokemuksia haukkuvasta koirasta (aikaisempi rottisurokseni), ja pidän sitä hyvänä ilmaisumuotona koiralle jonka pää kestää haukkua yksin TAUOTTA vierasta ihmistä keskellä metsää. En tunne montaakaan tämmöistä briardia.

Haukkuilmaisu on koiralle fyysisestikin todella raskasta, jos ajatellaan esim. voittajaluokan rataa. Monella haukkuvalla koiralla ilmaisu hiipuu jo ihan fyysisen kunnonkin vuoksi ...
Tiedän, että huonollakin haukulla äijät saattaa nousta, mutta itse en arvosta silloin tällöin ilmoille tulevaa haukahdusta ilmaisumuotona. Haukun tulisi olla todella intensiivinen.

Lisäksi haukkuvan koiran kouluttaminen vaatii erittäin taitavia maalimiehiä. Niitäkään ei joka piilosta löydy. :roll:

Rullailmaisun vääntäminen taas on hidasta ja kun koira asian lopulta osaa, alkaa tulla ongelmia (valeilmaisut jne.). Eli kahdesta pitää valita, minä olen valinnut tämän ... enkä usko että jatkossakaan briardille valitsisin haukkuilmaisua.

Jokainen kuitenkin kouluttaa itse oman koiransa, ja elää omien päätöstensä kanssa. Aika monta haukkuvaa koiraa on lopulta vaihdettu rullalle, mutta montaakaan en tiedä vaihtaneen toisin päin :wink:

-Maiju ja Armi (joka ei enää eilisissä treeneissä tuntunut muistavan raskaista kisoista mitään)
Sari Huuskonen
Viestit: 12
Liittynyt: 12.07.05 21:15
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sari Huuskonen »

Heippa.
Eppi on rullakoira haussa ja syystä,että halusin opettaa alusta asti rullailmaisulle koiran.
Emme treenaa kovin aktiivisesti ja tällä vauhdilla menee varmaa ikuisuus,että Eppi olisi kisavalmis.
Meillä on ongelmana koiran liiallinen vauhdikkuus.Maalimies on pussattava,runneltava siinä sivussa ja sitten rullan saaminen suuhun ja siellä pysyminen minulle saakka tuottaa vaikeuksia.Harvoin meillä sattuu,että koko harjoitus menee hyvin vaan ehkä yksi ilmaisu on hyvä ja loput on aivan kamalia hässäköitä.
Eppi osaa haukkua ja houkutus kokeilla haukkua ilmaisuna on suuri mutta harjotellan nyt rullalla,kun on aloitettu.Haukkuvana sen saisi varmaan nopeammin valmiiksi mutta joku päivä kaikki rullailmaisun osat loksahtaa paikalleen,toivottavasti
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

En siis halua hyökätä ketään päin että miksi miksi, ;) haluan siis kartoituksen että kuinka moni niistä (tietääkseni) vähäisestä hakubriardista on haukulla ja rullalla. ;)

Meillä on siis haukulla, joka on toiminut kyllä, rulla emme ole kokeilleet koska voi tsiises sitä häsläystä. :lol:

Suurin syy liene se että meillä Lara tykkää haukkua, sille se tuli silloin jo alottaessa aika selkeesti koska on aina ollut avoin ihmisille ja erityisesti ne on rakkaita joilla on tarjota evästä. :mrgreen: Eli siitä se liene sitten lähtenyt kun on koiruus innostunut itse asiasta.

Ollaanhan mekin aktiivisesti jo tässä kolmatta kesää mutta kun eipä mene BH läpi niin eipä sitä kokeisiinkaan pääse koskaan. :pissoff:
Meku Kaikkonen
Viestit: 346
Liittynyt: 29.05.05 20:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meku Kaikkonen »

Haukkuva aina ja iänkaikkisesti :cool: ...ja iha omistajan kömpelyyden(ja nilkkojen) vuoksi. Musta ku ei ois juoksemaan täysiä narun jatkeena briardin vietävänä nöytölle (tässä tulee mieleen viime syksyn leiri ja Uusitalon&Gipsyn esitys näytölle menosta :scary: :idol: )
Mulla o kolmas hakukoira koulutuksen alla, kaikki haukkuvia ja iha eri tavalla koulutettavia/luonteeltaan. Kriteerinä pidän koirassa/treeneissä että koiran tulee pitää ihmisistä/nameista ja-tai lelusta/taistelusta, ja että maalimiehet on AINA ajantasalla ja osaavia hommaansa.
Hakukoiran tulee olla hyväs kunnos aina jotta se jaksaa ilmaista maalimiehen haukulla(kestävyyttä ilmasuun) tai rullalla(juosta tuplasti). Loppupeleis ei voittaja luokan alue ole iso, motivaatio maalimieheen on tärkeintä joka vie koiraa eteenpäin. Jos pohjatyötä maalimiehelle ei ole tehty hyvin, silloin kärsii ilmaisu/etsintä :smile:
Tai ni ku mun vetsku Häperis Käperis aikoinaan vimpois voi-luokan kisois hokas ekan onnistuneen ilmasun jälkeen, ettei hänen kantsi ilmaista maalimiestä ku akka tulee könyämällä ja puustuttaen piilolle ja käskee sivulle istuun ja `vie hänen namit/saaliin´, joten oli siit vaan kiva seistä piilolla ja ootella siin et maalimies tulee esiin ja antaa namit :idiot:
Mukavia muistoja silti hakumetästä ja treeneistä :unreallol: ja niistä tuskaisista kisoista :insane:

Meku ja hakujäbät :mrgreen:
Avatar
Minna Saarimaa
Viestit: 397
Liittynyt: 12.05.05 21:55
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: .
brn Black Death Hulotte "Aino" 2015
brn Black Death Haloo "Haloo" 2015
brn Black Death Varis "Varis" 2009
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna Saarimaa »

Noppis on myös haukkuva. Se on avoin, pitää ihmisistä ja haukku tulee varsin helposti. Treeneissä kommentti ihan alituiseen on ollut, ettei ilmaisussa ole kerrassaan mitään ongelmaa. MUTTA siitä huolimatta, jos päälajimme olisi haku, kouluttaisin sen rullalle. :squirrel:

Maiju jo edellä kirjoitteli nipun rullailmaisun plussia. Kaikissa roduissa on harvassa ne koirat, joilla todella on erinomainen haukkuilmaisu. Useimmille kilpailijoille ja tuomareille riittää toki hyvinkin pitkälle ilmaisu kuin ilmaisu, mutta yleensä mitä vakavammin ja pidemmälle lajissa tähdätään, sen enemmän kiinnitetään huomiota myös haukun tiheyteen, energisyyteen, intensiivisyyteen, kiivauteen, sävyyn. Silloin ei ole sijaa pitää hetkenkään taukoa tai vilkuilla ohjaajan saapumista piilolle. Tässä mielessä täydellinen rullailmaisusuoritus on arvostelussa yksiselitteisempi: hyvä rullailmaisu on aina hyvä rullailmaisu, hyvä haukkuilmaisu ei jonkun tuomarin mielestä ehkä olekaan.

Nova jatkaa kuitenkin haukkuvana, vaikkei ilmaisu aina niin täydellistä olisikaan. Toki yhtään koesuoritusta meillä ei ole takana, joten tiedossa ei ole, kuinka koetilanne vaikuttaa ilmaisuun...
Vastaa Viestiin