Ehdotuksia käskysanaksi

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Ehdotuksia käskysanaksi

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Eli olisiko jollakulla ehdotuksia käskysanaksi liikkeisiin noudot ja eteemeno?

Toiveena mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs. ;)

Ja käytättekö noudoissa (a-este ja hyppy ja tasamaa) samaa/samoja käskysanoja?
Meku Kaikkonen
Viestit: 346
Liittynyt: 29.05.05 20:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meku Kaikkonen »

Näin meillä:
eteenmeno:
eteeeeeeen--->oikea käsi samalla ylös ja pidän niin kauan ku sanon -maahan- lasken myös käden. Kun menen koiran sivulle ottamaan perusasento käsky-istu
Hypyt/noudot:
tasamaa--->tuo-kiitos(irrotus)-sivulle
metrinen--->hyppy(ja ku koira hypyssä/ilmassa uusi käsky)-tuo-kiitos-sivulle
a-este--->kiipee-tuo-kiitos-sivulle

Mut samakai se o mitä sitä höpöjää jos koira toimii :wink:

M&jäbät
Avatar
Minna Saarimaa
Viestit: 397
Liittynyt: 12.05.05 21:55
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: .
brn Black Death Hulotte "Aino" 2015
brn Black Death Haloo "Haloo" 2015
brn Black Death Varis "Varis" 2009
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna Saarimaa »

Sanallahan ei sinänsä niin väliä, kunhan koira tietää sen kuullessaan, mitä tehdä. Meillä on käytössä ihan taviskäskyt.

Eteenmeno: eteen
Nouto: hae
Hyppynouto: hyppy, hae
Estenouto: kiipee, hae

Tavallisimmat käskysanat englanniksi, saksaksi, ranskaksi, tsekiksi ja hollanniksi: http://www.uwsp.edu/psych/dog/languag1.htm. Ja englanniksi, unkariksi, puolaksi, hepreaksi ja suomeksi: http://www.uwsp.edu/psych/dog/languag2.htm. Ulkolaisten käskyjen kanssa vain usein käy siten, että ne suomalaisen ääntämänä kuulostavat etenkin kieltä osaavan korvaan hirvittävältä. :lol:
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Niinpä... Käsky(sana) on ärsyke, jonka tarkoituksena on saada koira toimimaan toivotulla, siis koulutetulla tavalla. Sanalla sinänsä ei ole mitään väliä, kunhan koira ymmärtää sanan, eli ärsykkeen tarkoituksen.
No, joka tapauksessa: Koiran koulutus on tärkeämpää, kuin miettiminen mitkä olisivat sopivia käskysanoja...
Jos johtoajatuksena on käyttää lyhyttä käskysanaa, keksi sellainen ja opeta sen merkitys koiralle. Niin yksinkertaista se on.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Lähinnä tässä nyt on tarkotus se että minä en tollo sekota käskyjä, sitä ku tapahtuu meillä päin säälittävän useesti ja koiruus sitte ihan pihalla niin siksi miellän mahdollisiman erilaisia käskyjä. :oops:

Minnikselle suuri kiitos linkeistä! *silmä kovana tutkailee* :mrgreen:
Avatar
Maiju Kautto
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 17:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maiju Kautto »

Meillä on käytössä nuo samat yksinkertaiset ja helpostimuistettavat käskysanat kuin Minniksellä ja Mekulla.

Ehdottaisin käyttämään itselle mahdollisimman helppoja sanoja. Kisatilanteessa se heikoin lenkki on kuitenkin yleensä ohjaaja :roll: , edellyttäen tosin että koiralle on asiat opetettu.
Pahin tilanne syntyy varmasti siitä jos itse sekoilee lukuisissa käskysanoissa, jotka eivät luontevasti omasta suusta pulpahda.
En usko, että koira sekoittaa käskysanoja jos sille tosiaan on opetettu niiden merkitys. Tai jos sekoilee, niin ei kun harjoittelemaan lisää. Tai peilin eteen katsomaan onko omassa vartalo-ohjauksessa jotain, mistä koira ymmärtää käskyn väärin. :saint:

- Maiju ja Amppu
Avatar
Tiina Järveläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 18.05.05 13:45
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Keitele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina Järveläinen »

Maijun kanssa samaa mieltä, että sanojen on hyvä olla itselleenkin helppoja ja loogisia. Meillä ainakin jo varsinaisissa tottis-kuvioiden opiskelussa on haastetta kerrakseen, ilman että sitä vielä vaikeutettaisiin emännän suuhun sopimattomilla sanoilla. Meillä käskyt ovat samantyylisiä kun jo tässäkin viestiketjussa esille tulleet ja käskykielenä kolmas kotimainen eli savo :wink:

Toki monethan käskyttää koiria ulkomaankielillä eli kai kyse on siitä mikä kenellekin sopii. Mutta itse käskysanalla ei mielestäni tulisi olla itseisarvoa, pääasia, että koira pelittää. Itse en laiskuuksissani jaksa noita sanalistoja opiskella kun päästä löytyy jo valmiina toimivat suomalaiset.

Mutta treeni-iloa kaikenkielisille koiruuksille ohjaajineen!

Tiina ja Jimi
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Mulla nyt itselläkin on kielen kanssa muutoin jo temppuilua ollut aina niin en kovin montaa samantapaista käskysanaa halua sanastooni, koska menen sekaisin kuitenkin jossain vaiheessa ja itse asiassa meillä on jo varastossa useampi ei-suomenkielinen käskysana ennestään. ;)

Jotennkin vaan tuntuu helpommilta mun suussa noi erikieliset ja ne sitten tuonne koulutuksiin sovellettuna. :D Liekö joku häiriö mun päässä kun en suosi suomalaista. :gigolo:

Lisäksi kun nämä omat koulutustaidot on mitä on, niin paljon selkeempi on ollut minulle ainakin yhdistää ne tietyt sanat siihen tiettyyn liikkeeseen ja sitten erikseen on ne arjessa eri käskyt. Selkeempi siis minulle näin.
Vastaa Viestiin