Olipa kiva löytää täältä tämmöinen. Mä olen taas ehkä harvinainen briardisti, puhtaasti pk-harrastaja. Päälajina kolmella jälki, vanhin on toki räpeltänyt myös EK1 ja keskimmäinen vähän toko-juttuja. Ja nuorin ei vielä mitään, mutta kenties ensi kesänä jotain siitäkin alkaa kuulua.
Mä olen todella taitava opettamaan keppiongelmia koirilleni, johtuen varmaan siitä, että kepit/esineet otetaan jäljelle aivan liian myöhään, koska musta(kin) ne rikkoo ikävästi sitä jäljetämistä. Mutta Sirulle lohdutukseksi, Jimillä on hallussa FH2 koulari ja pistetä esineistä tuli vain muutama, että kyllä sillä pelkällä jäljestykselläkin koularin voi saada

Ja Ria valitettavasti on tuossa esineinhossaan jopa Jimiä voimakkaampi, jopa niin, että metsässä se alkoi jättämään jälkeä kun sai hajun esineestä ja yritti ohittaa sen turvallisen matkan päästä jäljen sivulla. Pellolla ei ongelma ole Rialla taas niin voimakas, johtuen mielentilasta jossa koira jäljestää.
Pellolla esineilmaisuihin toimi meillä parhaiten ontot esineet. Meillä on paljon käytössä putken paloja, joiden päät on teipattu, mutta koiralle on opetettu, että se palkka on siellä esineessä. Esineiden esiopetus on tehty suljettujen rasioiden päällä olevilla esineillä, joten ehkä tässä on jotain tuttua siihen koiran mielestä. Olen ommellut myös farkuista pieniä suikaleita, joiden sisään voi työntää ruokaa. Ilmaisu on meillä sillä tavalla korrekti, että jos koira haluaa ilmaista esineet niin se pystyy tekemään sen esineeseen koskematta. Suuhunottamiset tapahtuvat oikeastaan vaan tilanteissa, joissa koira ilmaisee esineen hermostuneessa jäljestyksessä. Onttoja esineitä kuurina niin, että ilmaisut alkavat luistamaan varmasti jokainen kerta, sen jälkeen vaihdellen oikeita esineitä ja onttoja esineitä ja onttoihin laittaa mahdollisimman vähähajuista ruokaa. Myös makupalojen sijainnilla on vaikutusta intoon ilmaista. Kun takana on 400 askelta tyhjää jälkeä, joka on jäljestetty keskittyneesti, kelpaa se esineen tuoma lepotauko usein myös koiralle. Jos taas ruokaa on reilummin, ei tarvetta ole puhaltaa samalla tavalla ja esineen kohdalla koirasta saadaan vaan ilkikurinen hännänpään heilautus "Siinä se on, mutta jes pääsimpäs ohittamaan sen." Nämä siis pellolla.
Kuinka sitten asiaa kuuluisi treenata metsässä, en tiedä. Jimin viimeinen voittajan koe päättyi siihen, että kello näytti ( ja myöhemmin jälkikaavio varmisti) meidän olevan n. 5 kepin paikkeilla, koira ei ole ilmaissut ensimmäistäkään keppiä, mutta näen siitä että se on jäljestänyt koko ajan varmasti. Raahasin sen takaisin janalle, pistin jäljestämään saman jäljen toisen kerran, jolloin ekalle kepille tuli ilmaisu ja homma keskeytettiin siihen. Sen vaan siis voin sanoa, ettei tuommoinen ole mikään miellyttävin koekoira, jää tulokset kyllä valitettavan huonoiksi

Me on koitettu montaa, leikkiä kepeillä, ruokaa, lelupalkkaa, hajustaa kepit, hajustamattomia keppejä, ruokaa jäljellä, ei ruokaa jäljellä, päästää heti ilmaisusta jäljestämään, vaatia kaikki kepit ilmaistaviksi ja puuttuukohan tästä vielä jotain.
Nolointa hommassa on toki se, että olen tehnyt saman virheen jo kolmasti ja saanut hetkellisesti esim. nuorimman koirani tilaan, jossa se ei ilmaise edes ruokakippoaan peltojäljen lopusta ilman huomautusta.
Mutta onko mikään sen kauniimpi näky kun aamuauringossa rehupelolla täydellisessä rauhassa keskityneesti, rauhassa, tarkasti ja intensiivisesti jälkeä ajava briard.