tottista...

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Mariia Määttä
Viestit: 151
Liittynyt: 27.06.05 22:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Oulu city :)
Viesti:

tottista...

Viesti Kirjoittaja Mariia Määttä »

Heippa kaikki.

Tää nyt on tosi pieni asia mutta kaipaisin vähän vinkkejä.

Ja itse asiaan. Me Atson kanssa pikku hiljaa aletaan siinä pisteessä olee että voitas alkaa liikkeestä maahan,seisoo ja istuu jutskuja harjottelee, joten jos ois jotain vinkkei miten sitä alkaa reenaa. Oon parilta Briard immeiseltä jo asiaa kyselly ja toivoisin lisää vinkkei että voisin sitten niistä soveltaa "oman" atsolle sopivaksi tavaksi. :grin: Itellä on jo jonkinmoinen pieni hahmotus asiasta. Auttakaa tietämätöntä. :smile:

Kiitoksia jo etukäteen teille vastauksista ja hauskat talven odotukset,yhdessä turrienne kanssa. :lol: :grin:
Ryhymärämä

[pitäen sisällää Maijan ja Briardi lapset Tassulan Atson, Hymynen ja peeni TeTe]
Avatar
Sari Salminen
Viestit: 42
Liittynyt: 04.07.05 18:23
Suomen Briard ry: jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari Salminen »

Heippa Mariia,

sanoisin että noiden kolmen liikkeen treenaamisessa maltti on valttia, eli tärkein asia on se että opetat koiralle yhden liikkeen kerrallaan, ettei koira ala sotkemaan liikkeitä toisiinsa kun kaikki liikkeet ovat vielä vähän keskeneräisiä. :wise:
Itse opetan aina ensin liikkeestä maahanmenon, koska koen sen kaikkein tärkeimmäksi ja se tukee mukavasti paikallaanoloa etc.
Ihan toimivaksi keinoksi olen havainnut koiran seurauttamisen namipalan kera ja sitten aluksi käsky "maahan" ja pysähdys samalla kun käsi jossa namipala on ohjaa koiran maahan ja välitön palkka. Sitten pikkuhiljaa monien ja taas monien toistojen jälkeen kun koira osaa jo mennä maahan käskystä jatkan itse liikettä palkkaamisen jälkeen muutaman askeleen eteenpäin, tai jos koira ei vielä kestä sitä, astun maahanmenon jälkeen koiran eteen koiran ollessa maassa ja sitten takaisin koiran sivulle ja mahdollisesti palkkaan vielä koiran siihen maahan maltillisesta pysymisestä ja sitten vapautan ja pidetään pienet juhlat koiran kanssa.
:roses:

Kannattaa tarkkailla omaa koiraa ja hakea oma tyyli kouluttaa, se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.

Hauskoja treenejä toivottavat :hello:
Sari ja Ruttu
Avatar
Mariia Määttä
Viestit: 151
Liittynyt: 27.06.05 22:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Oulu city :)
Viesti:

tottista...

Viesti Kirjoittaja Mariia Määttä »

Kiitos Sari vastauksesta. :)

Eiköhän me saaha jotain kasaan kaikista kerätyistä vinkeistäni. :D ollaan vähän jo aloitettu <liikkeestä maahan> harjoittelua, ja atsokin tuntuu jo hiffaavan. Maltti tosiaan on valttia meijän opiskelussa ainakin, mutta on se mukavaa kun kumminkin on innokas opiskelia kaverina joka kyllä haluaa/tykkää oppia, halu vielä maksimoituu jos vähän makupalaa vilauttaa. :grinlaugh: Pitää tässä talvi reenata ahkerasti kun hakuilukin jää jossain vaiheessa sitten talvitauolle, ja katotaan mitä kevät tuo tullessaan.

Mutta syksyisin terveisin, lumettomasta pohjolasta:

-Mariia ja Atso-
Ryhymärämä

[pitäen sisällää Maijan ja Briardi lapset Tassulan Atson, Hymynen ja peeni TeTe]
Vastaa Viestiin