FCI:n näyttelysääntömuutos

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

FCI:n näyttelysääntömuutos

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

lainaus:
"FCI:n uudet näyttelysäännöt kieltävät näyttelypaikalla koiran näyttelyviimeistelyssä kaikenlaisten välineiden tai aineiden käytön ja sallivat vain koiran turkin harjaamisen ja kampaamisen. Säännöt astuvat voimaan 1.1.2006 (jäsenmailla on kahden vuoden siirtymäaika)."

Eli, nyt sitten kielletään trimmaaminenkin pysyvästi. Tästä saatiinkin esimakua jo Messarissa. (Lakkoja yms. hiusmyrkkyjähän ei oo saanu enää pitkään aikaan käyttää).

Noh, briardeihin tämä ei oikeastaan vaikuta, mitä nyt tassujen siistimiseen näyttelypaikalla. Ja senkin voi tehdä edellisenä iltana, jos niikseen tulee. Muiden turkkirotujen harrastajia harmittaa kylläkin! (lue: mulla on oma lehmä ojassa :wink: ) On se jännä juttu, kukakohan ne näyttelyt maksaa, ellei me näytteilleasettajat?!

Käykääpäs laittamassa nimeä adressiin, jottei Kennellitto sääntöä tällaisenaan FCI:ltä hyväksyisi. Adressi löytyy linkistä www.villakoira.net sivun oikealta puolelta.

Terveisin, Sanna
Meku Kaikkonen
Viestit: 346
Liittynyt: 29.05.05 20:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meku Kaikkonen »

En panis pahakseen moista uudistusta sisänäyttelyissä. Niissä kun on yleensä ahasta (trimmipöydät kehien laidoilla vie yllättävän paljon tilaa) sekä siivo trimmattavien koirien kehien ympärillä on välil aika karseeta :sadwalk: , joita me näyttelyiden järjestäjät sitten siivoilemme talkoovoimin pitkän näyttelypäivän päätteeksi. Itse siis olen sekä näyttelyasettaja että mukana näyttelytomikunnassa, joten kummaltakin kannalta katsottuna(siis minun mielestäni!) muutos ei ois hullumpi...Trimmauksen kun voi suorittaa muuallakin(esim kotona), eli kyllä siistiminen pitäisi riittää näyttelypaikalla.
Mielestäni käytäntö toimi hyvin jo Messarissa, lisäksi jotku hotellitkin ovat kieltäneet huoneissa trimmaamisen (eri asia ketkä tätä noudattaa :wonder: ) ja ovat varanneet erillisen huoneen trimmiä varten.
Ainakin itse toivon että pääsen jatkossakin koirieni kanssa hotelliin yöksi näyttelyreissuilla...joten säännöt koskee kaikkia karvaisia kamujamme omistajineen :cool:

Mutta ko sääntömuutos esitys on vasta liitossa menossa, joten tuleva näyttää mihin päädytään...

Meku
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Niin ei varmaan moni panisikaan tätä sääntöä vastaan, varsinkaan ei-trimmattavien rotujen edustajat. Kuten jo mainitsin, briardeihin tämä ei vaikuta. Koska kuitenkin briardi on turkkirotu, ajattelin että täältä voisi löytyä hieman sympatiaa. Vetoan erityisesti myös partacollien omistajiin. :saint:

Ymmärrän kyllä mitä säännöllä ajetaan takaa. Ilmeisesti juuri moni näyttelypaikka on jäänyt siivottomaan kuntoon. Lisäksi allergikot/astmaatikot eivät tykkää hyvää kun "koirapöly" nousee ilmastointikanaviin. Noh, se kyllä nousee ihan harjaamisenkin myötä. Ja pieni tarkennus: en tarkoita, että koiria tarvitsisi tuoda näyttelypaikalle kokonaan trimmattavaksi, vaan lähinnä viimeisteltäväksi. Tähänkin tarvitaan saksia/veitsiä/fööniä jne.

Oletteko kuitenkaan ajatelleet asiaa kaikilta kanteilta?
-Monen kasvatin omistajat eivät itse osaa viimeistellä koiriaan edellisenä iltana kehäkuntoon, vaikka itse trimmaus olisikin tehty esim. viikkoa aiemmin. Tämä estää käytännössä katsoen varsinkin niiden osallistumisen, jotka eivät asu kasvattajan lähellä.
-Fakta on, ettei esim. villakoiraa tai am.cockeria saa kukaan guru edellisenä iltana sellaiseen kuntoon, että näyttelypaikalla riittäisi pelkkä harjaus. Tällöin eri roduthan ovat epätasa-arvoisessa asemassa keskenään kilpailtaessa, kun trimmattavien rotujen kehäkunto on heikompi laatuisempi kuin ennen.
-Miksi ei trimmattavien kehien, kuten villakoirakehien, luokse voitaisi pestata "kenneltyttöjä", jotka siivoisivat etenkin isoissa näyttelyissä jatkuvasti ympäristöä. Onhan messarissakin erikseen kakan/pissan kerääjät, kyllä moni varmaan mieluummin karvoja keräisi. Kun kerran näyttelymaksuja koko ajan nostetaan, kyllä rahoille pitäisi saada jotain vastinettakin.

Tässä muutama pointti mietittäväksi. Mielestäni on ihan hyvä, ettei mitään "myrkkyjä" koiriin saa enää käyttää. Tämä sääntöhän edistää koirien hyvinvointia. Mutta trimmaussääntö? Tämä tuntuu olevan kiinni vain järjestäjien viitseliäisyydestä. Ja ihan varmasti moni trimmaaja siivoaa itse jälkensä, minä ainakin!

Jep,

Hyvää Uutta Vuotta 2006 Kaikille Briardeille Omistajineen!

Terveisin, Sanna & Leevi
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Ai niin ja vielä piti sanomani: Messarissa trimmattiin ihan edelliseen malliin, mitä nyt saksia vähän piiloteltiin aina välillä... :wink:

Että tässä tulee kyllä aikamoisia valvonta-ongelmiakin. Tuskimpa Kennelliitto lykkää kaikille aktiivisille harrastajilleen näyttelykieltoa. Siinä sitten leikattais oksaa, jonka päällä itse istutaan... :???:
Meku Kaikkonen
Viestit: 346
Liittynyt: 29.05.05 20:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meku Kaikkonen »

Ymmärrystä minulta kyllä löytyy (että esim kasvattaja haluaa trimmata kasvattinsa) muttei välttämättä sympatiaa :roll: . Niin kuin Sanna laitoit :

Ai niin ja vielä piti sanomani: Messarissa trimmattiin ihan edelliseen malliin, mitä nyt saksia vähän piiloteltiin aina välillä...

...osoittaa sen ettei jotkut välitä säännöistä, jotka pitäisi olla kaikille samat :pissoff: . Tämäkin on yksi syy miksi sääntöjä yms tiukennetaan jotta ne olisi kaikille samat ja oikeudenmukaiset. Tokihan kauniisti trimmattu/laitettu koira on ilo silmälle, mutta en jaksa uskoa siihe että edellisenä iltana trimmattu(leikattu) koira olisi yön aikana niin paljoa turkkia kasvattanut/sotkenut ettei sitä voisi aamulla vielä fiksata kotona ja näyttelypaikalla vain viimeistellä harjalla/kammalla. Mutta tämä onkin minun mielipide :wink: ....Vaikka olenkin böödisti henkeen ja vereen, on minulla kokemusta kouluttajana(mm näto) reilun 10v ajalta, ja olen saanut handlata useita rotuja näyttelyissä...Myös niitä trimmattuja :smile: , joten kokemusta löytyy muistakin roduista kuin böödeistä :mrgreen:

Sanna, laitoit lisäksi näin:
Mutta trimmaussääntö? Tämä tuntuu olevan kiinni vain järjestäjien viitseliäisyydestä. Ja ihan varmasti moni trimmaaja siivoaa itse jälkensä, minä ainakin!

Ikävä kyllä näin ei ole :angry: , näyttelyiden järjestäjillä ei ole mitään tekemistä sääntöjen kanssa. Toimikunta `VAAN´ järjestää näyttelyn, kaikki mitä kehissä (mm säännöt) tapahtuu on kennelliiton päättämää. En tiedä oletko ollut järjestämässä isompaa (sisä)näyttelyä, mut jos et ole, niin suosittelen tutustumaan siihen valtavaan työmäärään joka alkaa n vuosi ennen näyttelyä ja päättyy vasta viikkoja näyttelyn jälkeen. Se valtava työ ja vastuu mikä on toimikunnalla, näkyy vaan rippeenä näyttelypäivänä jonka ns rivi näytteilleasettajat näkee/kokee. Joten se, ettei kehien laidalla ole tarpeeksi tilaa, esim niille trimmipöydille, ei ole järjestäjien viitseliäisyydestä :shock: kiinni. Ennenmin isompi kehä kun tilaa kehien laidoille esim pöydille, eiks ni :wink:
Monessa näyttelyssä on käytössä ns kakka-partio, jotka kerää koirien vahinkoja sisältä ja kerää niitä irtotuppoja eteen sattuessa. Mutta mahdotonta partionki on mennä pitkin päivää härppimään ja kerään karvoja trimmipöytien seasta omistajien/kasvattajien trimmaillessa koiriansa...eihä siit tulis ku sanomista :grinlol:

Siinä olen ehdottomasti samaa mieltä että näytteilleasettajat on maksavia asiakkaita, ilman heitä kun ei näyttelyitä järjestetä. Mutta (me) toimikuntalaisetkin olemme pääsääntöisesti niitä näytteilleasettajia, eli tiedämme mitä teemme ja yritämme tehdä kompromissejä että saadaan näyttelyn kulku sujumaan mahdollisimman mallikkaasti. Ja aina toimikunta ottaa ehdotuksia vastaan :smile:
Näyttelymaksujen nousu pääsääntöisesti johtuu muidenkin menojen kasvaessa, mm lentoliput tuomareille ja näyt.paikan vuokra. Järjestävät kerhon(niin kuin Oulussa) rahoittaa jäsenillensä toimintaa hyvin pitkälti näyttelyistä saaduilla tuloilla. Oletko koskaan miettinyt mistä kerho/yhdistys on saanut rahansa esim. noutokapuloihin tai agi-esteisiin :wink: . Ja näitä `palveluja´ me jäsenet kerhoissamme käytämme. Joten toimikunta ei rahaa suoranaisesti saa mitään näyttelyistä, vaan ne menee meidän kaikkien yhteiseksi hyväksi (siis jotka kuuluu ja käyttää kerhojen koulutuksia/palveluita). Jokainen toimikuntalainen kun edustaa jotain kerhoa/yhdistystä...eli ihan talkootyönä rakkaudesta lajiin/koiriin näyttelyitä järjestämme...vaikka olemalla koko näyttelyn ajan siinä kakka-partiossa :grinlaugh:


Mut kuulostellaan ja ketellaan, päätös sääntömuutoksesta on todellakin liitolla(Fci:llä)....
Toivotan hyvää ja böödimäistä uutta vuotta 2006 kaikille palstalaisillekkin...ja muille lukioille koirineen :bananadance:

Meku
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

No niin. En tarkoittanutkaan, että näyttelytoimikunnat näitä sääntöjä keksivät. Mutta eikös siihen näyttelyn "VAAN" järjestämiseen kuulu myös näyttelypaikan siivous?! Tottakai mä ymmärrän, et kaikki toi tehdään talkootyönä. Mutta kyllä homma pitää hoitaa niin, ettei tule sanomista esim. messuhalleilta ympäri maan.

Eikä tarkoituksenani ollut vinoilla, kun sanoin että Messarissa trimmattiin edelliseen malliin. Halusin vain tuoda esille, ettei suurin osa aktiivisista näytteilleasettajista tule nielemään tätä sääntöä. Käykääpä vaikka katsomassa sitä adressia: nimilista on pitkä ja joukossa maineikkaita kasvattajia, jotka ovat jo piiiiiitkään olleet kuvioissa mukana.

Sanna
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Nythän Kennelliitto myös ilmoitti että mm luonnonlääkkeitä ei saa löytyä koirasta.

http://pumiforum.proboards41.com/index. ... 149&page=1

Sanna,

Itse kun en kamalasti ymmärrä näistä näyttely saati trimmausa touhuista niin kysynkin että millä tavalla villis tai am. cockeri olisi heikommassa asemassa tämän trimmauksen suhteen ryhmäkehissä tmv?

Paljastuu kenties heikompi laatu turkin alta, vai? :grinlol: :wonder:
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Karoliina, kehoitan sinua vierailemaan tuolla adressi-sivulla ja lukemaan kasvattajien perusteluja sieltä.

Viimeistelyn, ei trimmauksen, suhteen nämä ko.rodut eivät ole enää yhtä edustavia ryhmäkehissä jos sääntö tulee voimaan. Se ei ehkä kaikkien silmiin näy.

Trimmaussääntö vaikuttaa moniin muihinkin rotuihin, kuten esim. lähes koko terrieriryhmään ja 9-ryhmään. Heikko laatu ei juurikaan ole näiden rotujen ongelmana. Itseasiassa terriereiden ja kääpiökoirien laatu on pohjoismaissa huipputasoa.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Sanna,

No eihän siinä sit mitään viimeistelyjä tarvita jos laatu on oikeasti hyvä. :cool: :grinlaugh:
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Karoliina, koiran rakenteellisella samaiten kun turkin laadulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten hyvin/huonosti koira on kunnostettu kehään.
Tarja Väisänen
Viestit: 29
Liittynyt: 01.06.05 10:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tarja Väisänen »

Minusta trimmauskielto on hyvä asia.
Suunnattoman hyvä asia on ollut se että jo aiemmin on kielletty lakat ym. koiran turkin viimeistelyssä.

Itse en edes omaan tukkaan tykkää laittaa mitään lakkaa tai muuta vastaavaa ainetta, jo ihan pelkän hajun takia. Tuskin on kiva ollut koiristakaan kun niiden turkkeihin on suihkuteltu pilvin pimein viimeistelyaineita. Muistan ajat kun esim. villakoirakehän lähettyvillä oli lähes mahdoton itsekään olla kun hiuslakkapilvi oli niin sakea että oli ihan vaikea hengittää. Ja ympäristö suorastaan siivoton koirankarvoista.

Tänä vuonna Messarissa airedalenterrierikehän lähistö oli myös todella sotkuisen näköinen turkkien viimeistelyjen jäljiltä.

Olen sitä mieltä että näyttelypaikalla pelkän veden ja harjan ja kamman täytyy riittää kehään kunnostautumiseen. Tosin itsestäni näyttää ihan hullulta se kun kehässä juostaan harja kädessä ja kun koira pysähtyy niin sitä heti harjan kanssa siistitään (näin mm. havaneesikehässä).

Koirat tulee viimeistellä kuntoon ennen näyttelypaikalla saapumista ja jos siihen tarvitsee jonkun muun apua niin pitää sopia sitten turkinhoitosessiot aikaisemmaksi.
Terveisin Tarja & Essi, Rosa, Ilona, Milla, Prinsessa ja Unelma
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

Laitanpa miekii (hopea)lusikkani soppaan, kun tästä näyttää/on näyttänyt tulevan mielenkiintoinen keskustelu. :cool:

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun rotuun sen kummemmin (kun en mitään niistä ymmärrä, enkä paljon mistään muustakaan), niin ainakin briardien kohdalla kehottaisin kaikkien käväisevän vaikkapa tuolla Ranskanmaalla, esimerkiksi selection-tapahtumassa. Siellä noin yleisesti ottaen hiukan harjan kanssa sutaistaan suurimmat eli oravaa pienemmät risut pois ja siinäpä se sitten onkin. Eipä paljon lakkoja tahi muita marjoja tarvita briardien "kuntoon laittamiseen".

Mutta tehköön FCI, Kennelliitto tai vaikkapa YK kaikenmaailman hyviä ja hienoja päätöksiä - aina löytyy niitä, joita ko. päätös ei miellytä. Joten nimiä vaan listoihin, jos asia on omalta kohdalta tärkeä. Se on vähän sama homma, kuin tuo TV:n katselu - jos ohjelma ei miellytä, niin ainahan voi vaihtaa kanavaa tahi sulkea koko toosan. Ja lähteä vaikkapa lenkille nuitten otusten kanssa! :lol:

T. Kulhasten marja- ja sieniharrastajat (tosin tähän aikaan vuodesta olemme enempi keskittyneet tuohon lumenluontipuuhaan) A, E & T
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Mutta tehköön FCI, Kennelliitto tai vaikkapa YK kaikenmaailman hyviä ja hienoja päätöksiä - aina löytyy niitä, joita ko. päätös ei miellytä. Joten nimiä vaan listoihin, jos asia on omalta kohdalta tärkeä. Se on vähän sama homma, kuin tuo TV:n katselu - jos ohjelma ei miellytä, niin ainahan voi vaihtaa kanavaa tahi sulkea koko toosan.
Kiitos Tapio, tätä minä juuri olen yrittänyt ajaa takaa. En ajatellutkaan, että kaikki briardistit olisivat samaa mieltä kuin minä. Kuten todettu, sääntömuutos ei briardien kehäkuntoon vaikuta mitenkään, joten ei tämä montaa ihmistä tällä foorumilla liikuta.

Muutaman briardistin nimi tuolla listassa onkin, joten kiitos (minun puolestani) heille! :wink: Ne taasen, jotka pitävät sääntömuutosta hyvänä ilmaisevat mielipiteensä sillä, että jättävät adressin sikseen. Aika yksinkertaista, eikö totta?

Terveisin, Sanna
Tanja Ruotsalainen
Viestit: 9
Liittynyt: 30.06.05 10:48
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tanja Ruotsalainen »

Mistäs muuten moiset "rimmaukset" ovat alkunsa saaneet? Ajatellaanpas esim.setteri, kultainennoutaja,amerikancocceri,terrieri ym.rotuja. Millaisia mahtoivat olla 70-luvulla kyseisten ja monien muitten rotujen turkit näyttelykehissä?

pohdiskelee pienillä aivoillaan Tanja
Avatar
Minna Saarimaa
Viestit: 397
Liittynyt: 12.05.05 21:55
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: .
brn Black Death Hulotte "Aino" 2015
brn Black Death Haloo "Haloo" 2015
brn Black Death Varis "Varis" 2009
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna Saarimaa »

Rotukehissä trimmauskielto on tasa-arvoinen, kun kukaan ei saa trimmata. Trimmattavien ja ei-trimmattavien rotujen epätasa-arvoisuus tulee eteen vasta ryhmäkehissä ...eli ryhmäkehät kokonaan pois? :think:

Nojuu, ei taida sekään ratkaisu miellyttää kaikkia (tai ketään) osapuolia. :mrgreen:
Vastaa Viestiin