Mnää ole gauhja hämmästyny!

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Ja aloitetaan jälleen lainauksella... Virpi kirjoitti:
Jos tähän yhdistyksen viralliseen toimintatapaan koskien tiedottamisen pelinsääntöjä tai vuorovaikutteisuutta jäsenistön kanssa halutaan muutoksia, kannattaa varmasti osallistua vuosikokoukseen tai tehdä hallitukselle tai vuosikokoukselle asiaa koskeva esitys.
Tämä on totta. Luonnollisesti niillä aktiivisilla ihmisillä, jotka oikeasti osallistuvat kokouksiin, toimikuntiin ja ym. on todellakin "oikeus" ohjata yritystä haluamaansa suuntaan. Päätökset syntyvät juuri niinkuin niistä paikalle saapuneet vaikuttajat enemmistöllä päättävät.

Kuitenkin kokonaan toinen asia on se, että meillä maksavilla rivijäsenillä on toki oikeus kritisoida näitä päätöksiä, kuten tässä on käynyt. Eli vaikkei kokouksiin osallistuisikaan on silti hyvä kyseenalaistaa asioita, joita päätetään.

Tässäkin tapauksessa kohu nousi ilmeisesti siitä, ettei lehden jalostustoimikunnan palstaa oltu tarpeeksi aktiivisesti luettu ( :oops: myönnetään täälläkin). Silloin olisi voinut ajoissa purnata tästä listauksesta. Noh, Virpi aloittikin kokonaan toisen topicin, jonne voi sitten "jälkiviisaana" rakentavia parannusehdotuksia ehdottaa... :wink:
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Niille jotka ovat kovasti vastaan tätä asiaa voin sanoa että sinne hallitukseen ja muuallekkin saa mennä istumaan ja päättämään asioista.
Kovasti hälyä tästäkin asiasta mutta kuinka moni teistäkään oli mukana esim äänestämässä HD:sta? :wink:
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

[quote="Virpi Leskinen"]Tuohon edellisen kirjoituksen peeässään...

Kun jalostustoimikunta aloitti työtään, käytiin hallituksen ja toimikunnan kesken pelinsääntökeskustelu mm. tiedottamisen tavoista. Hallituksen linjauksen mukaisesti jäsenlehti on edelleen se Suomen Briard ry:n virallinen tietokanava (myös keskustelun herättämiseen). Kaikille jäsenille tulee lehti, mutta kaikilla ei valitettavasti ole nettiyhteyksiä tai eivät/viitsi/jaksa/halua kommentoida täällä forumissa käytävää keskustelua. Omasta mielestäni kaikki mahdolliset kanavat ovat mielipiteenvaihdossa tervetulleita, mutta toki noudatamme tätä sovittua linjaa.

TH: Jusjust. SIIS hallituksen ja jalostustoimikunnan välillä käytiin keskusteluja tiedottamisesta. Jos SINUNKIN mielestäsi KAIKKI kanavat ovat tiedottamisen suhteen tervetulleita, niin MIKSI emme (siis hallitus ja jalostustoimikunta) tee uutta päätöstä, että asioista VOI ja PITÄÄkin tiedottaa myös netin kautta. Kuten totesin, niin lehti on yleensä jo ilmestyessään vanha. Nettisivuja tsekkaillaan päivittäin. Ja väite siitä, ettei kaikilla ole nettiä, ei ole mielestäni mikään relevantti perustelu: kuka tahansa voi vaikkapa iltalenkillään käydä lähimmässä kirjastossa tms. selailemassa sähköpostinsa ja kinnostavat nettisivut. Ja aika monella moinen mahdollisuus on työpaikallaan. Suomessa on tällä hetkellä yli miljoona laajakaistayhteyttä. Plus lukuisat sadat ja tuhannet modeemiyhteydet. Aivan varmasti suurimmalla osalla meidänkin jäsenistöämme on nettiyhteys. Koin muuten tässäkin taas déja vu -ilmiön: Kun kymmenkunta vuotta sitten ehdotin tulosjulkaisusn siirtämistä kokonaan nettiin, niin sain vastaani ehdottoman EI:n! Ja, mites nyt asiat ovatkaan?

Ja olen aina ollut sitä mieltä, että jos oma mielipiteeni joskus osoittautuisi vääräksi tahi jossakin on tehty epäonnistunut päätös jostakin (hmm, minun kohdallani moista ei kyllä vielä ole tapahtunut...), niin olen aina valmis muuttamaan mielipidettäni. Sen verran fiksu pitää immeisen olla. Tuskin nykyaikana löytyy enää montaakaan tiedemistä, joka vakavissaan väittää maapallon olevan pannukakku!

[quote="Virpi Leskinen"]
Jalostuksen tiimoilta on keskustelua herätetty lehdessämme heti nykyisen jalostustoimikunnan aloittaessa (aika ajoin todella epäkiitollista) työtään. Järjestettiin kysely, jossa toivottin esityksiä/toivomuksia jalostustoimikunnalle ja kysyttiin mielipiteitä terveys, luonne, ulkomuoto sekä kannan rakenteeseen koskeviin asioihin; julkistettiin painopistealueet ja taas toivottiin isoon ääneen kommentteja. Samoin on kirjoitettu lukuisia ko. teemaan liittyviä kirjoituksia, edelleen toivomuksin kommenteista. Sinulta Tapio, emme ole saaneet palautetta, ainakaan tietääksemme. Osa kyselyn kommenteista oli nimettömiä herjauskirjeitä ja paljon tuli myös rakentavia ehdotuksia ja toivomuksia. Nyt näitä kommentteja tulee fooruminkin kautta, hyvä niin.

TH: Se mun palautteeni oli se nimetön herjakirje, jossa oli niitä kirkkoveneitä. :unreallol:

En todellakaan osallistunut ko. kyselyyn. Syynä ol erityisesti se, että allekirjoittaneella on ollut noita koiria niin paljon, etten millään jaksanut muistaa kaikkien otuksieni elämänvaiheita.

[quote="Virpi Leskinen"]

Jos tähän yhdistyksen viralliseen toimintatapaan koskien tiedottamisen pelinsääntöjä tai vuorovaikutteisuutta jäsenistön kanssa halutaan muutoksia, kannattaa varmasti osallistua vuosikokoukseen tai tehdä hallitukselle tai vuosikokoukselle asiaa koskeva esitys. Jalostustoimikunta ei nyt tästä asiasta voi ottaa edes poliittista vastuuta :wink: vaan toimii hallituksen, yhdistyksen sääntöjen ja jalostustoimikunnan ohjesäännön edellyttämällä tavalla.

[quote="Virpi Leskinen"]

TH: Herrantähden Virpi! Ei kait tuollaisen tiedottamiseen liittyvään päätöksentekoon sentään tarvita vuosikokousta!?! Senkuin vaan PÄÄTÄTTE julkistaa kaikki päätöksenne nettisivuillamme. Sitä vartenhan ne ovat. Tuskin kenelläkään jäsenellä on mitään sitä vastaan.

Ja Karoliina: Aikani osallistuin vuosikokouksiin säännöllisesti (kun ne vielä järjestettiin täällä "sivistyksen" parissa), istuin naikani jopa hallituksessa (puheenjohtajanakin), mutta tällä haavaa ajatus on täysin mahdoton. On aina helppoa sanoa, että osallistukaa, tulkaa hallitukseen mukaan, mutta kaikkien elämäntilanne ei varmasti anna moiseen mahdollisuutta.

T. TH

PS. Ja jos ei nyt sentään tätä tiedotamisasiaa tarvitse viedä ihan vuosikokoukseen saakka, niin teenpä tässä yhteydessä esityksen hallitukselle (ja nyt sihteeri tarkkana!): Jalostustoimikunnan tiedotustoimintaa laajennetaan myös yhdistyksen nettisivuille. Oletan, että asia käsitellään hallituksen seuraavassa kokouksessa ja se myös saa hyväksynnän, sillä en näe mitään syytä kieltää tiedottamisen toteuttamista myös nettisivuillamme.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Tapio,

Ja on aina helppo kommentoida näin netin välityksellä kun itse ei ole vaikuttamassa. :wink:

Onko sitten ihan oikein alkaa rajusti arvostelemaan toisten "töitä" esimerkiksi nyt tämän asian suhteen kun itse ei ole kykenevä tekemään asian eteen mitään. :wink:

Ymmärrän toki että ajatuksia kannattaa jaksaa ja aina ei voi osallistua kaikkeen, en edes minä, mutta näin rankka arvostelu on minusta liian rankkaa varsinkaan kun ei ole itse ollut tekemässä asioiden eteen mitään kuin antamassa jälkeenpäin kunnon arvostelut. :wink:

Ja se mitä tulee tuohon "ei sivistyksen" parissa olleisiin kokouksiin on syy varmasti tasan siinä että sinne tulee eniten osallistujia niihin kokouksiin kun taasen niihin mitä on pidetty siellä ns. sivistyksen parissa. :wink:

Arja,

Miksi ihmeessä tuota HD raja-arvoa ei olisi pitänyt laskea?
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

"Rakas Karoliina",

Minä olen ollut sisälukutaitoinen n. 4-vuotiaasta saakka (ja nykyisin olen oppinut jopa lähes sisäsiistiksi...). Kaikkea en minäkään silti aina ymmärrä. :mrgreen:

Olepas nyt kuitenkin kiltti ja yritä lukea edellinen kirjoitukseni oikein ajatuksen kanssa: Olen ollut aktiivisesti vaikuttamassa yhdistyksessä monet vuodet - kuten jutustani varsin hyvin ilmenee - jo silloin, kun Sinä kait vielä diggailit Dingoa ja kannoit nättejä rannehuiveja. Tai leikit Barbeilla. :lol:

Ja kritiikistä puheenollen: ei se HALLITUS tai JALOSTUSTOIMIKUNTA (jonka jäsenenä minäkin olen joskus ollut) ole mikään ystävällismielisen, suuren naapurivaltiomme politbyroo, jonka tekemisiä ei saa eikä voisi arvostella ja josta passitetaan työleirille kaukaiseen Siperiaan - ainakaan enää näinä päivinä. Tyytymättömyys vallitseviin oloihin ja asioihin on kaiken kehityksen edellytys. Asiallinen kritiikki on aina tervetullutta. Kiitoksia Sinullekin siitä. Koetan ottaa opikseni.

T. Kulhastenniemen kirjoitushäirikkö ja päätoiminen sarkasmin viljelijä (mistä tosin ei makseta EU-tukia)
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Tapio,

Noooh siis kun teikäläinen on istunu vaikka ja missä aikanaan niin mä olen vaan kahtellu iskää ja koiria jänismettällä ja leikkiny barbeilla. :cool: Että siinä oot oikeessa ainaki. :wink:

Tottahan toki pitää antaa palautetta asioista koska muutenhan ei tulisi mitään jos kaikki vaan nyökkäili joka asialle ja olisi hiljaa mutta itse henk. koht. en ymmärrä tämän listan aikaansaamaa palautetta. (En toistele samoja asioita mitä esim Minna U jo kertoikin missä olen samaa mieltä)
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

No niin, pääsimmehän me Karoliina - edes jonkinlaiseen - yhteisymmärrykseen. :lol:

Tosin, minä en kyllä aivan ymmärrrä tuota viimeistä kommenttiasi: Siis MIKSI ei tästä asiasta (jalostustoimkunnan ja hallituksen väsäämä uusi pentueiden A- ja B-lista) saisi keskustella ja kommentoida tällä palstalla? Osoittaahaan jo tämän threadin lukuisten kommenttien ja lukukertojen määrä sen, että asia on koettu tärkeäksi ja keskustelun arvoiseksi.

Sitä vartenhan tämä palsta kait aikanaan on perustettu, jotta erilaisista asioista voidaan keskustella - joskus kärkevästikin, joskus hieman kieli poskessa - esittää (parannus)ehdotuksia, kysyä "vanhemmilta" briardisteilta mieltä askarruttavista asioista, käyttää tätä yhdistyksen tiedotusvälineenä ja kertoa omia hauskoja tapahtumia noiden otusten parissa.

Ja kun Minna (U) nyt tuli Karoliinan kommentissa puheeksi: En ole vieläkään saanut Sinulta vastausta kysymykseeni, että mistä niitä koetuloksia voi ostaa? Karon sanoin: Hyvähän se on heittää netissä vaikka mitä, kun ei tarvitse sen kummemmin asoita perustella. Joten jäänpä edelleen odottamaan todisteitasi asan tiimoilta. Vai oliko se vaan hetken mielijohteen heitto?
Avatar
Minna Uusitalo
Viestit: 519
Liittynyt: 19.05.05 18:39
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: Brn Angelique 1989-2003
Brn Harmi de la Chaume du Bois Dieu 1992-2007
Brn Gi-Lady Velvet Moravia Campanella 1999-2013
Brn Lacrosse Teenahnoir 2004 -
Brn Zhamanen Jietna 2006-2010
Brn Boreabrie Shania 2011 -
Paikkakunta: Sieppijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna Uusitalo »

Hys hys Tapio...ei saa sanoa 'ääneen' mitään koetulosten ostamisesta...
Eihän niiitä nyt kukaan oikeesti osta - pois se meistä! :roll:

Mutta jos ihan oikeesti, aikuisten oikeesti, haluat koirallesi käyttötuloksen, niin kuulemani mukaan Italiassa toimii "yritys" joka ottaa koiria koulutukseen ja onpa saanut tehtyä jopa 6 viikossa ykkösen koularin (kansainväliset lajit, suojelu, peltojälki) dobberille!
Fyffeehän se toki vaatii ja voipipa olla ettei jatkossa tarvi lähettää edes koko koiraa -pelkkä kilpailukirja riittänee! :mrgreen:

Ei, valitettavasti mulla ei ole antaa sulle firman yhteystietoja... :cry:

-Minna U.
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

Pah, en mie minnekään Italiaan viitsi mennä. Eihän ne osaa siellä edes laittaa kunnon ruokaa (esim. mämmiä, lapskoussia ja rössypottua). Ja sitä paitsi kyseisen maan johdossa vaikuttaa mies, jonka AÖ lienee pienempi kuin ko. gentlemannin kengännumero. Joten taidanpa nyt sitten jättää koko jutun sikseen.

Rahasta puheenollen: Saahan niitä akateemisia loppututkintojakin nykyään netistä lähes alalta kuin alalta aina tohtorinhattua myöten. Harva se päivä noita mainoksia tupsahtaa mailiboxiin. Pitäisiköhän hankkia sen koetuloksen tilalle vaikkapa PhD-tutkinto neurokirurgiasta? :lol:
Avatar
Maiju Kautto
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 17:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maiju Kautto »

Minna U:n viestiin lisäten: ABT:n (Amicale du Briard de Travail) sivuilta löytyy myös briardi uros Ramino Rosmarino del Nebbioso, jolla on IPO:n voittajaluokassa lukuisia ykköstuloksia. Muun muassa IPO3 tuloksella 294p. :shock: (peltojälki ja purut 100+100p. tottis vaivaiset 94p.) :grinlol:
Hurjaa on, että tälläkin tuloksella koira oli tullut kyseisessä kokeessa vasta toiseksi :roll: . Ehkäpä samasta dobberitehtaasta tehdään myös karvaisempia malleja :saint: .

Niinhän se on jo monesti todettu sanonta "lahjattomat treenaa" :wink: ... vai pitäisikö sanoa että köyhät.

-Maiju
Katja Tuttavainen
Viestit: 9
Liittynyt: 31.05.05 18:29
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja Katja Tuttavainen »

..että mun sit pitikin.. :roll: meinaa alkaa näpyttelee tekstiä..ja sitä sit tulee...........
Halusin kuitenkin minäkin jotain sanoa kun mielipide asiata itelläkin on...hormoonit tekee tepposia :nut:
Särähtää minunkin korvaan tuo A ja B jaottelu.Olenkohan kummeleita (paras A ryhmä) liikaa katsellut kun se on niin takaraivossa etten pysty ajattelemaan että B listan koira olisi ollenkaan hyvä :???: Ja jos vielä sen B listan pennun ostaisin (joka tod.näk olisi valintani) ja joku pikkuivallinen rotufrendini kehän laidalla kyselisi et "ostikos pennun A vai B listalta" niin kai sitä nolona posket helottaen :oops: sanois et "b listalta,omasta halusta tietenki"..seli seli ajattelee ne sata korvaa jotka ei tiedä muun rotuisen omistajana jaottelun kriteereitä.
Tottakai kannatan eri tulosten hommaamista mutta ei kaikista ole siihen,siis ihmisistä..itselläkin oli aikoinaan niin kauhea jännitys olla ITSE esillä.Luonnetestikin kauhistutti omalta osalta alkuajatuksena :oops: .Jostain kuitenkin sain sitten itseni siitä pelon alhosta ylös ja jotain tulostakin syntyi. :wink:

Olisiko muuta jaottelunimitystä? Vai eikö se vähäinen pentu määrä voida ilmoitella/mainostaa juuri sen pentueen vanhempien tulosten mainitsemisella.Ilman luokitusta :whoknows:

Sitten se pentujenostajan "älykkyys".Jos he kerran ymmärtävät miksi jaottelu on eli ettei se b listan pentukaan huono ole,niin miksi se ei ole sitten niin fiksu ja tarkasta tarkempia kisa/näyttely/lt tuloksia .Esim lukase netistä vanhempien kisatuloksia/lt ja näyttelyarvosteluja (joissa hieman luonnettakin ruoditaan) :smile: ja joista monista löytyy todella yksityiskohtaisiakin tietoja.Eli pentuilmoitukssa lyhyesti saavutetut tulokset ja linkit tarkempiin tietoihin..tai mikä parasta soittaa pentujen kasvattajalle :lol: Täytyyhän pennunostajien olla sen verran aktiivisia että tarkastaa pentueeseen liittyviä juttuja joita ei titteleistä ja koulareista ilmene :???:
Vielä sellainen maininta että briardia käsittääkseni kuitenkin pidetään vielä ensisijaisesti kotikoirana joka on perheenjäsen :wonder:
Toivon että siitä ei jalosteta liian käyttöominaisuuksia omaavaa ladattua asetta :idiot: koska todellakin haluaisin pystyä sanomaan ihmisille sen olevan mitä parahin perhekoira joka osaa kuitenkin suojella perhettä ja on "toimiva".
Viittaan tässä erääsen rotuu joka on muuttumassa tehokkaaksi työkoiraksi mutta ei enää niin turvalliseksi kotikoiraksi.Olen ollut muutaman kerran oikeassa paikassa oikeaan aikaan (vai sittenkin väärässä :???: ) ja kuullut eräiden henkilöiden keskusteluja kyseisestä rodusta.Nämä henkilöt ovat mm. pk/lt tuomareita ja erittäin kokeneita koiraihmisiä.He mainitsivat että jalostuksessa on painotettu käyttöpuolta jonka vuoksi he arvioivat tilanteen "räjähtävän pian käsiin" .Koirat alkavat olla pian vaaraksi muunmuassa lasten seurassa :sad: ..nämä koirat saivat hyvät lt pisteet mutta luettavissa oli jotakin "pelottavaa"..
summasummaarum :wink: josko jonkinlainen kultainen keskitie keksittäisiin ja ne vähäiset pennut ilmoitettaisiin tasavertaisina ja ostajalta vaaditaan sitten se valinta mitä haluaa,ei kaikkea liian helpolla :saint: Pentuemäärä on niin pieni että ehkä parilla puhelisoitolla selviää siitä urakasta :mrgreen:

Kiitokset kuitenkin hallitukselle ja jalostustoimikunnalle jne. tehdystä työstä :roses: teidän hommanne on sitä mistä ei koskaan kiitosta saa mutta kritiikkiä sitäkin enemmän :mrgreen:
Itse aikoinaan jouduin sen kokemaan ku "pakotettiin" hallitukseen ja siellä yritin mukana mennä,huonolla menestyksellä.Tilannehan oli se että menin kokouksen vaan "osallistumaan" kunnes raaka totuus iski :scary: Ei ollutkaan jäseniä tarpeeksi paikalla jotta saataisiin hallitus kasaan..lievästi pienen painostuksen alaisena suostuin..ajattelin että mitäs jos hallitusta ei saada kasaan niin loppuuko yhdistyksen toiminta?? no vieläkään en sitä tiedä..enkä enää välitä..niin ja silloin en kehdannut kysyä :mrgreen:

kevättä odotellen karkkilan raadot :insane:
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Nyt on kyllä mahtanu mennä puurot ja vellit sekasin kun luullaan että tämä jaottelu tekisi toisesta listalaisesta huonomman ja näihän ei suinkaan pitäisi ajatusten kulkea. :wink:

Tuossa komppaan kyllä Katjaa että ei yrittettäisi jalostaa vain jotain käyttätykkiä mutta se liene ei ole edes se tarkoitus tämän rodun kasvattajilla.

Tapsa,

Ai mä olen sanonu noin, kiva tietää. :idiot:
Kyllähän asioista saa ja pitääkin keskustella, sehän vain (tietääkseni) edistää asioita (tai sitten ei) mutta ehkä minusta (oma henk koht mielipide) oli hieman "rajua" tekstiä tästä listasta että B-listalla olevat olisivat jotenki huomnompia kun asiahan ei kyllä niin ihan yksinkertaisesti ole. :wink:

Yhteisymmärrykseen, hmmm... :lol: :grinlaugh:
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

näihän ei suinkaan pitäisi ajatusten kulkea
öö - tämä kai on ollut koko keskustelun pointti, kun näin ne vaan ajatukset kulkevat silloin kun ei mietitä asioiden esitystapaa ihan loppuun asti... ei kukaan voi ennalta määrätä toisten ajatusten kulkua ja mielikuvien syntyä. ja ongelmana oli nimenomaan se, että aika monelle jäsenelle muodostui negatiivinen kuva listan jaottelusta.

puurot ja vellit meni siinä kohtaa sekasin, kun alettiin tulkita, että listan kritisointi on myös palveluskoirakokeiden ja luonnetestien vähättelyä. totta on, että luonnetestiä metodina osa kyseenalaisti, mutta ei se tee tuloksista vähäpätöisiä. omasta mielestäni luonnetesti on hyvä metodi, jos se jäi vielä jollekulle epäselväksi. ja arvostan niitä, jotka saavat tuloksia käyttöpuoleltakin. suututtaa, kun ihmiset eivät "kiihkossaan" tarkasta omia ajatuksiaan, vaan heittävät mitä sylki suuhun tuo.

omasta mielestäni keskustelu on hyvä lopettaa osaltaan sillon, kun ei voi enää tuoda lisäarvoa sille. mulla ainakin alkaa jo olla takki tyhjänä tästä jankuttamisesta. hyvää yötä.
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

Ohhoijaa.

Sanna: Mielestäni puit sanottavasi niin selkeään asuun, kuin vain immeinen voi. Mitäpä tuohon enää lisäämään.

Asioita on väännelty sinne sun tänne aina siitä lähtien, kun aloitin tämän keskustelun. Joillakin henkilöillä näjemmä vaan tuntuu tuo sisälukutaito unohtuneen kokonaan, tai sitten "tulkitaan" pieniä detaljeja - ja tietysti ne vielä otetaan irti todellisesta konteksistaan - joko tahattomasti, tietämättömyyttään tai muuten vain.

Päätän raporttini täältä tähän.

T. Yks vähä-älyinen pöljä Kulhastenniemestä
Katja Tuttavainen
Viestit: 9
Liittynyt: 31.05.05 18:29
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja Katja Tuttavainen »

...niin siis vielä tarkennus kun lusikkani tähän soppaan kerran olen laittanut :roll:
Niinkuin yllä tulikin jo pointit esiin eli meille on pienestä pitäen "syydetty" luokittelumalleja A = 1.laatu ="priima B= 2.laatu = "sekunda" Sen näet hedelmä,tavara ja sertifiointi ynm. asioissa :wink:
Ja vaikka me briardistit sen ymmärrämme niin ne pahansuopat kateelliset muut saattavat tempaista maton altasi vaikka kuinka pienelllä asialla.Ja kuitenkaan kukaanhan meistä ei halua kuulla omaa rakasta moppea haukuttavan/luokiteltavan :saint: Monen kanssaeläjän tärkein elämäntehtävähän on saada muut näyttämään huonoilta itsensä rinnalla.Seuravassa oma kokemus vuosien takaa:
Istuimme iltaa isolla porukalla jossa oli pari koirista jotain tietävää ja muut tiesivät mikä koira on..kait :wonder: No siinä sitten minulta kaveri kyseli miten olen koirani kanssa menestynyt.Siinä taisin tittelit ja kisaamiset mainita kun eräs naispuoleinen tuttavani huusi kovaan ääneen että "eihän se edes ole sun koira" johon tokaisin ettei paperilla mut käytännön arkiasioissa on..johon tämä koirista tietämätön jatkoi että "mut ei ole sun oma" :oops: Jattahan oli sijoituskoira mutta en itse ajatellut sitä ollenkaan negatiivisesti vaan päinvastoin :grin: Tämän episodin seurauksena minua pidettiin ääliönä kun koulutan toisen omaa :evil: ..niin ja olen rahaton kun ei varaa omaan koiraan jne..mitä negatiivista sitten kukakin ajatteli ... Onneksi näin vuosien varrella ovat kaikki nähneet että se koira on edelleen mulla..joskin ilman omaa hyötyä heidän mielestään :idiot: Mistä tämä tuttava sitten edes tiesi ensinnäkään mitä tarkoittaa sijoituskoira tai että jatta on sellainen :wonder:
No selvishän se että hyvä ystäväni oli kekustellut tämän naisen kanssa ja puhunut pa..kaa silmät ja korvat täyteen mutta tosiaan faktahan oli ettei jatta tosiaan ollut oma.Taisi olla kateellinen kun ei oman koiransa kanssa pärjännyt edes näyttelyissä :roll:
Mitäs jos tämä nainen olisi kuullut että koirani on B listalta :unreallol: Siitä se hupi vasta olisi alkanut..
Ja näitä esimerkkejä kyllä riittää ihan liikaa...
Eli siis katellisia ivanaiheita etsiviä on muuallakin kuin "oman porukan" joukossa jonka tulet Kartsa valitettavasti vielä huomaamaan :sorrow: Joten jospa yritämme yhdistää edes yhdistyksen sisällä yhteishenkeä ja toiselle hyvän mielen saamista niin luokka ynm. jaottelut pois ja positiivisesti eteenpäin :drink: Ja se joka sanoo että muissakin rotu yhd. on samanlaista niin .. :lunatic: onko meidän pakko olla yhtä huonoja?


..ai niin eräs lt tuomari kysyi minulta että mitä eroa on käyttölinjaisella ja tavallisella briardilla..sanoin ettei mitään johon hän sanoi näin hänkin ajattellee ..testas kuulemma vaan mua kun oli kuullut suomessa näitä käyttöjä olevan :oops:

terveisin uneton raato :insane:
Vastaa Viestiin