Luonnetesti ei sovellu briardille

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Luonnetesti ei sovellu briardille

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

…vai soveltuuko?

Hieman provokatiivisen otsikon sai aikaan osa lauseesta, joka pisti silmääni toisesta keskusteluaiheesta:

”..luonnetesti joka on kehitetty aivan toisenlaisia koiria varten kuin Briard ei TODELLAKAAN kerro koiran luonteesta riittävästi..”

Luonnetesti on modifikaatio 70-luvulla maahamme tuodusta Ruotsin valtion koirakoulun virkakoiratestistä. Vuosien varrella testiä on muutettu vastaamaan paremmin harrastuskoirille asetettaviin vaatimuksiin. Olen jo aiemmin tälläkin palstalla puolustanut luonnetestin käyttöä yhtenä osana saada edes jossain määrin luotettavaa tietoa eri yksilöiden ominaisuuksista. Testissä mitattavat ominaisuudet ovat hyvin keskeisiä ja olennaisia rodusta riippumatta. Testin loppupistemäärää tärkeämpi asia, on kyky osata tulkita eri ominaisuuksien painoarvoa rodun/yksilön käyttötarkoitusta silmällä pitäen. Toisaalta briardin rotumääritelmän luonnekuvaus vastaa täysin luonnetestin ideaalikoiraa. Itse asiassa luonnetesti kertoo koirasta enemmän, kuin mitä rotumääritelmässä tai edes JTO:ssa mainitaan.

Vuosien saatossa olen todennut, että esimerkiksi luonnetestin tai käyttökokeiden vähätteliät löytyvät pääosin siitä harrastaja- ja kasvattajajoukosta, joiden omat koirat tai kasvatit eivät useinkaan täyttä onnistumisen edellytyksiä. Aivan samoin kuin taannoinen HD-keskustelu osoitti. Ei ole peilin vika, jos kuva ei miellytä.


P.S. Lainaamaani lauseeseen viitaten, olisi mielenkiintoista kuulla erilaisia näkökantoja siitä, mikä metodi TODELLAKIN kertoo riittävästi vaikkapa juuri briardin luonteesta.


Terveisin Timo
Meku Kaikkonen
Viestit: 346
Liittynyt: 29.05.05 20:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meku Kaikkonen »

Aivan näin, Timo puhuu asiaa :cool: ja syystäkin (ja hyvällä tietämyksellä,usoisin :wink: )
En lisää, en poista mitään...mielipiteeni olen kertonut ja se lie kaikkien tiedossa :mrgreen:

Kevään jatkoja!

Meku&jäbät

...ja ei ku treenailemaan :lol:
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Eipä maha tästä maasta löytyä sellaista testiä joka parhaiten briardin luonteesta kertoisi paremmin kuin tämän hetkinen luonnetesti. :wink:
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Testissä mitattavat ominaisuudet ovat hyvin keskeisiä ja olennaisia rodusta riippumatta. Testin loppupistemäärää tärkeämpi asia, on kyky osata tulkita eri ominaisuuksien painoarvoa rodun/yksilön käyttötarkoitusta silmällä pitäen.
Näin on! Tosiaan ei pidä tuijottaa vaan lopullista pistemäärää, vaan on hyvä tietää, mistä osioista pisteet ovat koiralle kertyneet. Kaksi täysin erilaista koiraa voivat siis (ainakin teoriassa; otettava huomioon painokertoimet) saada melkeimpä samat pisteet, mikä ei silloin kerro koko totuutta, esim. avoimuuden/toimintakyvyn suhteen.

Mä en kyllä äkkiseltään keksi ketään, kuka luonnetestiä tai käyttökokeita olisi vähätellyt. :shock: Tää listauskeskustelukin lähti liikkeelle siitä, että pentueiden jako A- ja B-lisoihin tuntui diskriminoinnilta, tarkoituksena ei siis missään nimessä ollut vähätellä luonnetesti- tai PK-tuloksia! Kaikki kunnia niille, jotka aktiivisesti treenaavat ja saavat vielä tuloksiakin aikaan. :wink:
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Sanna:

Kirjoitit seuraavasti: ”..Mä en kyllä äkkiseltään keksi ketään, kuka luonnetestiä tai käyttökokeita olisi vähätellyt...”

Tässä muutama esimerkki:

Anna Väänänen totesi, että: ”... Eikä tuo suomalainen luonnetestikään anna kovin varmaa ja oikenlaista kuvaa koiran todellisesta luonteesta..”

Itse totesit, että: ”... Miksei noita hienoja luonnetesti, pk ym. muita saavutuksia voitais ihan VAAN merkitä yhdistelmälle boonukseksi?...”

Ja Sari Salmisen kommentti oli tuo alussa lainaamani: ”..luonnetesti joka on kehitetty aivan toisenlaisia koiria varten kuin Briard ei TODELLAKAAN kerro koiran luonteesta riittävästi..”

Mitä taas tulee A- ja B- listoihin (jota tämä aihe ei käsitellyt), olen sitä mieltä, että yksi lista riittää. A-listan kriteerit täyttävät yhdistelmät pääsevät sille ainoalle listalle ja muita ei julkaista lainkaan. A-listalle kelpaamattomat voidaan listata vaikkapa Keltaiseen Pörssiin (kuten tähänkin asti :roll: )

ja vielä P.S. Näitä A/B listoja on jo monella rotuyhdistyksellä.


Terveisin Timo
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

No meneepäs nyt pilkun viilaamiseksi. Timo, itsehän puhuit vuosien saatossa vähättelijöistä, et tuon A- ja B-listauksen tiimoilta. Ja todellakin sieltähän tuo minunkin kommenttini löytyi. Omassa kommentissani tuo VAAN viittaa käyttötulosten ESITYSTAPAAN, ei itse tuloksiin.

Että ei tarvitse kaivamalla kaivaa negatiivisia juttuja irti kontekstista. Kuten laitoit:
Mitä taas tulee A- ja B- listoihin (jota tämä aihe ei käsitellyt), olen sitä mieltä, että...
Nythän joku voisi vetää ikäviä johtopäätöksiä, kun aloit oikein nimiä luettelemaan. Ovatko nämä ihmiset (siis minä mukaanlukien) mielestäsi siitä harrastaja- ja kasvattajajoukosta, joiden omat koirat tai kasvatit eivät useinkaan täytä onnistumisen edellytyksiä?

Ollaanpas tarkkana siellä! :wink:
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Tarkkanapa hyvinkin...

Aloitin artikkelini toteamalla: ”... pisti silmääni toisesta keskusteluaiheesta...” (A/B listat).
Sinä itse peräänkuulutit vähättelijöitä, joten noukin ne tuosta samaisesta topicista.

Mitä tulee tuohon viimeiseen kappaleseen edellisestä viestistäsi, niin Sinä sanoit tuon, en Minä !

Mutta ettei menisi juupas eipäs linjalle, olisi edelleen mukava kuulla niitä briard-harrastajien mielipiteitä luonteiden hyväksyttävistä arviointiperusteista ja -metodeista. Kritiikkiä on aina helppo esittää, mutta entäs ne vaihtoehdot?

Timo
Sanna Norhio
Viestit: 31
Liittynyt: 18.05.05 16:23
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sanna Norhio »

Niin, minähän sen sanoin... :roll: Tiedostin sen kyllä varsin hyvin, ennen kuin viestini lähetin. Et voi perustella vuosiesi kokemusta parilla viimeaikaisella kommentilla, jotka on revitty irti kontekstista. Varsinkaan kun et varmaankaan tunne näitä henkilöitä henk.koht. Minä en ainakaan tunne sinua.

Tosiaan, jos asialinjalla olisi pysytty, et olisi nimennyt ketään tuohon viestiisi. Toisekseen mä en peräänkuuluttanut ketään vähättelijöitä. Puhuin sillä kokemuksella, jonka olen vuosien saatossa ihmisten kanssa keskustelemalla saanut. Siltä pohjalta en todellakaan tiedä ketään briardistia, joka olisi luonnetestiä tai pk-kokeita ja niissä saatuja tuloksia vähätellyt. Ehkä he eivät ole minulle sitä sanoneet vaan ainoastaan sinulle.
Kati Partti
Viestit: 23
Liittynyt: 29.05.05 11:09
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kati Partti »

Pistämpä minäkin lusikkani soppaan :wink:
Tällainen tavallinen pulliainen joka ei koirien suvuista ole yhtään muuten perillä, niin mistä sitä muuten tietäisi millaisista koirista on kyse. Jos ei niistä tuloksista katselisi. Eihän sen pitäisi olla rotukohtaista mille rodulle testi kannattaa teettää. Ja eiköhän se ole ihan tasapuolinen joka rodulle. Ja kuitenkin ne testattavien koirien lukumäärät eivät ainakaan ole laskemaan päin mikäli minä olen asian oikein ymmärtänyt. Kai sekin jotain näyttää testin luotettavuudesta. Sanokaa ihmeessä jos olen väärässä, katsos parhaiten sitä oppii näitä asioita kantapäänkautta :lol:
t. Kati
Avatar
Sari Salminen
Viestit: 42
Liittynyt: 04.07.05 18:23
Suomen Briard ry: jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari Salminen »

Leppäkorpi näköjään tykkää irroittaa lauseita asiayhteydestä ja vääristellä niitä miten itse tahtoo. :evil: Ymmärtääkö Leppäkoski mitä tarkoittaa sana "RIITTÄVÄSTI"? Luonnetesti toki antaa osviittaa koiran ominaisuuksista ja luonteesta, mutta ei minun mielestäni briardia ajatellen RIITTÄVÄSTI! Siinä on se asian ydin. Piste.

Mielestäni kaikkein ihanteellisinta olisi jos joka rodulle pystyttäisiin kehittämään nimenomaan rodunomaisia luonteenominaisuuksia kuvaava testi. Niinkuin joku mainitsi, niin luonnetestissä 2 täysin luonteeltaan erilaista koiraa voi saada täsmälleen saman pistemäärän. Me kenties osaamme asiaa jotenkin tulkita tulosten perusteella, vaan moniko teemu tavallinen osaa sen tehdä?
Avatar
Sari Salminen
Viestit: 42
Liittynyt: 04.07.05 18:23
Suomen Briard ry: jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari Salminen »

By the way, tässä vertailun vuoksi briardin rotumääritelmän luonnekuvaus:
"Luonne
Tasapainoinen, ei aggressiivinen eikä arka.
Virheet: Aggressiivisuus, pehmeys tai arkuus." :roll:

Tuon toteamiseksi ei kovin kummosta luonnetestiä tarvita...... :lol:
Voisi olla minkä tahansa koiran luonnekuvaus.

Pieneksi tarkennukseksi Timon rasistiseen toteamuukseen siitä ihmisryhmästä joka hänen mielestään vähättelee luonnetestiä, voin omalta osaltani sanoa että A) arvostan luonnetestiä, B) olen useammin kuin kerran yrittänyt saada oman briardini luonnetestiin, vaan jonot ovat melkoiset kun kaikki Maltan koirista alkaen nykyään sinne haluavat....

Lisäksi tunnustaudun tuomarirasistiksi, vien koirani kaikenmoisiin kokeisiin/testeihin mieluummin hyväksi ja asiantunteviksi kokemilleni tuomareille syystä että: A) maksan asiantuntemuksesta, enkä siitä että koirani on juuri oikeudet saaneen tuomarin harjoituskappale, vaan mieluummin tuomari, jolla on kokemusta sadoista ja taas sadoista koirista. B) tuomarit ovat kuten muutkin ihmiset, löytyy sekä asiantuntevia, että vähemmän asiansa tuntevia..
:wonder:

Mutta, tämä on siis vain minun mielipiteeni. :saint:
Vastaa Viestiin