A- ja B-listat

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

A- ja B-listat

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Minna Uusitalo kirjoitti:Pentuvälityksen listat on otettu käyttöön jotta mahdollisesti saataisiin kasvattajat ja harrastajat enemmän testauttamaan/kouluttamaan briardeja. Ja siten meillä jatkossa olisi enemmän faktaa luonteista esim. tulevaisuudessa JTO:n päivitystä varten.
Tämä yllä oleva on nyt vallitseva käytäntö ja hyvä niin. Jokainen luonnetestattu koira auttaa antamaan paremman kokonaiskuvan rodun luonteen nykytilasta Suomessa. Kasvattajat, jotka vakuuttavat käyttävänsä jalostukseen vain hyviä yksilöitä, voivat varmaan myös testauttaa koiransa hyvällä omallatunnolla. Luonnetestiin koiran voi viedä samalla rahalla ja vaivalla kuin näyttelyyn, joten hieman ihmetyttää tämä koe- ja testivastaisuus. Jos puhutaan ääneen koirista, joiden kaikki eri ominaisuudet ovat sopivasti balanssissa, niin miksi vain ulkomuodon mittaaminen on tärkeää?

Aiempaa kirjoitustani tulkittiin erään lukijan toimesta hieman vapaasti, toteamalla että olen yhden listan kannalla. Tavallaan näin tietysti onkin, mutta sille minun kannattamalleni jalostustoimikunnan yhdelle listalle pääsisivät vain ne yhdistelmät, jotka täyttävät nykyisen A-listan vaatimukset.

Seuraavaksi tullaan kysymykseen korvaako koetulos luonnetestin? Vertailukelpoisuutta ei suoraan ole, MUTTA koetulos kertoo kuitenkin yksilön jonkin asteisen sosiaalisuuden, paukkuarkuuttomuuden ja koulutuskelpoisuuden. Lyhyesti sanoen koetulos karsii koiria sieltä huonosta ääripäästä.

Jalostustoimikunta ja Suomen Briard ry:n hallitus voisi alkaa miettimään vakavissaan MH –testin tuomista luonnetestin rinnalle / täydentäjäksi briardeille. Toistaiseksi epävirallisena, mutta jalostustoimikunnan hyväksymänä kokeena. MH ei kuulu (vielä) Suomen Kennelliiton testivalikoimaan, mutta uskoisin sen olevan jossain vaiheessa tulevaisuutta kaikille roduille myös Suomessa. Itse pidän MH –testiä hyvänä mittarina, mutta voihan olla, että joidenkin mielestä sekään ei sovellu juuri briardeille…

Summasummarum. Enemmän kuin A- ja B-listoista, meidän tulisi olla huolissamme yleisestä piittaamattomuudesta luonteista ja terveydestä koirien kasvatuksesta. Ulkomuotoa vaalitaan jo nyt harvinaisen tarkasti, joten suotakoon pieni ajatus myös kahdelle muulle ominaisuudelle unohtamatta sitä kolmatta.


Terveisin Timo
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Re: A- ja B-listat

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

Timo Leppäkorpi kirjoitti: Aiempaa kirjoitustani tulkittiin erään lukijan toimesta hieman vapaasti, toteamalla että olen yhden listan kannalla. Tavallaan näin tietysti onkin, mutta sille minun kannattamalleni jalostustoimikunnan yhdelle listalle pääsisivät vain ne yhdistelmät, jotka täyttävät nykyisen A-listan vaatimukset.
Arvelisin - tosin ymmärrykseni ei yleensä riitä monenkaan asiaan - ainakaan samalla kertaa, että ko. lainauksessa viitattiin allekirjoittaneeseen. Jos olen väärässä, niin pyydän nöyrimmästi anteeksi.

Totean nyt jo ties monennen kerran, että minulla ei kertakaikkiaan ole mitään luonnetestausta eikä käyttökokeita vastaan. Eikä sen puoleen näyttelyitäkään. Timon "listausmalli" herättää vain kysymyksen: minne ne "muut" pentueet sitten laitettaisiin? Eli ne, joiden vanhemmilla ei ole luonnetestiä tai käyttöpuolen tuloksia suoritettuna? Heitetään suoraan tunkiolle vai?

Pyydän, jotain rajaa nyt sentään tähänkin hommaan. Kuten jo monesti olen näissä keskusteluissa todennut, niin KAIKKI pentueiden vanhempien tiedot terveys-, luonnetesti-, näyttely- ja koetuloksineen ovat jo kauan olleet nähtävillä ns. "vanhalla pentuelistalla". Joten kysyn jälleen kerran, mitä uutta tämä A-/B-listaus toisi jalostustoimintaamme? Mielestäni ei edelleenkään yhtään mitään.

Hiukka arkipäivän (inho)realismia voisi olla hyväksi itse kullekin aina silloin tällöin. Asiat kun eivät aina kulje sen mukaan, mitä itse toivoisi tai haluaisi. Ja selvennykseksi edelliseen lauseeseen: viittaan lähinnä kasvattajien mahdollisuuksiin houkutella/anella/pyytää/pakottaa pentujen omistajia harrastamaan koiransa kanssa kaikkea mahdollista. Se luonnetesti mukaan lukien. Kun pentu lähtee uuteen kotiinsa, niin se on menoa se. Hyvin harva kasvattaja pystyy pitämään kiinteää yhteyttä kasvattiensa omistajien kanssa, vaikka hyvää tahtoa ja halua olisikin. Valitettavaa, mutta surullisen totta.

Tapio Harjanne
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Mitkä ihmeen "muut pentueet"?

Mistä ne "muut pentueet" tulevat, kun kasvattajat käyttävät vanhempina jalostustoimikunnan kriteerit täyttäviä koiria? Eihän sellaisia pentueita pitäisi tulla.

Se on sitten taas oma lukunsa, jos kasvattajat eivät viitsi, kehtaa, uskalla, tms. testata pentueiden vanhempia. Tällaiset pentueet eivät kuulu jalostustoimikunnan julkaisemalle pentulistalle. Jos kasvattaja haluaa jalostustoimikunnan suosituksista piittaamatta tehdä yhdistelmiä, niin ainahan voi ostaa Briard -lehdestä mainoksen pennuilleen. Tai myydä ne Keltaisessa Pörssissä.

Listalle pääseminen voi toimia yhtenä motivaattorina pyrkimyksessä kasvattaa laadukkaampia pentueita.

Kun kokonaisvaltaisesti pyritään nostamaan rodun tasoa, voi olla että joskus päästään tästä Tapion mainitsemasta tilantesta, jossa pentujen omistajia pitää houkutella/anella/pyytää/pakottaa harrastamaan koiransa kanssa kaikkea mahdollista. Tehdään briardista rotu, joka huokuttelee myös harrastajia hankkimaan sellaisen. Näin päästään tilanteesta, jossa joudutaan slumppaamaan pentuja mihin vaan, kunhan niistä päästään eroon.

Timo
Tapio Harjanne
Viestit: 53
Liittynyt: 22.05.05 23:02
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pitsikaupunki Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tapio Harjanne »

Timo: Anti olla vaan!

Tapio Harjanne
Vastaa Viestiin