Briar tulevana koirana

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Nathalie Prevost
Viestit: 2
Liittynyt: 20.04.06 14:17
Suomen Briard ry: jäsen
Viesti:

Briar tulevana koirana

Viesti Kirjoittaja Nathalie Prevost »

Moi!

Nathalie täällä! Uusi jäsen. Äidinkieli on ranska siis saa olla vähän virheitä :wink:

Suunnitelen saada Briardin n. vuoden päästä siis minulla olisi pari kysymystä.
-Kuinka usein tarvitse harjata koiran? Olen nähnyt pari koirapuistossa. Ekä oli niin kuin suora tullut näyttelystä. Ihan kaunis ja silkkinen. Toisella oli "rasta" tyyppinen karva, täynnä takkua.
-Olen tottunut rotuun lapsena ja tykkään hirveästi heidän korvista. Mutta nyt sain selvä, että ei saa leikata ne enää Euroopassa. Mitä on syy?
-katsoin kuvia lähetänyt joku Amerikkalaisessa forumissa. Siellä heidän koirilla on usein karvat leikattu pois kasvosta tai lyhyitä kropalla. Tehdäänkö myös niin Suoemssa? (eli grooming)
-minulla on nykyään nuori pyreneittenkoira narttu. Hän on hyvin rauhallinen ja sosiaalinen. Ei oleenkaan dominoiva. Kumpi suku olisi parempi olla minun tuleva Briard?
Kiitos!
* * * *
Nathalie
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

Koirien korvien leikkaaminen on kielletty eläinsuojellullista syistä täällä meillä suomessa jo kauan onneksi siihen on menty myös muissa Euroopan maissa.
Briard on rotumääritelmän mukaan pitkälinjainen eikä siis saa olla rungoltaan lyhyt tarkoittaen, että pitää olla säkäkorkeuttaan pidempi.
Näyttelykoiralta ei turkkia leikata ehkä vähän tassuja siistitään mutta jos ei näyttelyissä käy on jokaisen oma asia miten koiransa turkin " trimmaa" jos ei turkin hoitoa pidä omanaan kannattaa ehkä harkita muita rotuja joilla on lyhyempi turkki.
Niin ja saahan typistettykorvaisen briardin joitain maista jos haluaa mutta sen kanssa harrastaminen kilpailupohjalta on tässä maassa kielletty.
Kumpi parempi uros-narttu en ota kantaa Briard uros voi olla aika dominoiva ja alistaa vanhemmankin erirotuisen (pienemmän) uroksen jotkut briard nartut voivat olla koviakin tappelioita toisten narttujen kanssa.
Avatar
Arja Högqvist
Viestit: 71
Liittynyt: 18.05.05 16:50
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Arja Högqvist »

Todennäköisesti koirapuistoissa tapaamiisi briardien turkkien erilaisuuteen on aivan inhimillinen syy; se kenet näit upeessa turkissa "omistaa" ihmisen joka jaksaa tehdä turkin eteen hieman työtä ja se kenellä oli "takkukasa" ei taas välitä pätkääkään...
Briardin turkki kuitenkin vaatii säännöllistä hoitoa; kuin upeaksi hänet haluat on omistajan innosta ja halusta ja tietenkin jaksamisesta kiinni
:mrgreen:
Arja ja Winnie The Pooh&Hunajapurkkinsa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Elämä ON BRIARDIA, yltäpäältä ja silleen välistäkin !
Tarja Väisänen
Viestit: 29
Liittynyt: 01.06.05 10:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tarja Väisänen »

Hei Nathalie!

Olenkin nimeesi törmännyt myös pyrtsipalstalla. Itselläni on kaksi pyreneittenpaimenkoiraa ja siksi sitäkin palstaa seurailen välillä. Ja kotiani rikastuttaa myös pikkuinen havaneesi ja nyt viimeiset pari viikkoa uusin perheenjäseneni briardityttönen Milla. Ikää n. 2 kk ja kaksi viikkoa.

Briardista on kokemusta aiemmilta vuosilta, sain pitää edellisen koirani luonani reilut kolmetoista vuotiaaksi.
Itse en kokenut turkinhoitoa lainkaan vaikeaksi. Kun otti tavaksi kammata ja harjata koiraa usein niin takkuja ei päässyt juurikaan syntymään. Ja jos pääsi niin ne sai vielä aukaistuksi kammalla ilman että tarvitsi saksia.
Turkinhoito on minusta hyvä aloittaa heti pennusta vaikka turkki silloin vielä hyvin lyhyt onkin, siitä tulee tapa ja näin ollen mukava yhteinen hetki koiran ja omistajan kesken. Omani tykkäävät turkinhoidosta niin että kun otan harjan käteen lähelläni on tungosta kun kaikkia haluavat harjattavaksi.

Useamman koiran laumassa koirien väliset suhteet ovat aina hieman arvailujen varassa ennenkuin näkee miten asiat tulevat sujumaan. Toki jotakin voi päätellä siitä millainen on jo kotona oleva koira luonteeltaan. Kovin ruokiaan ja lelujaan vahtivan koiran kanssa ongelmia voi tulla mutta lelujahan ei kannata jättää tällöin lattialle kun koirat ovat keskenään vaan antaa leikkiä niiden valvotusti. Myös ruokia ja luita ei kannata antaa olla lattialla vahdittavana.

Itse olen pyörittänyt vuosia kolmen nartun laumaa ilman mitään ogelmia, koirat oppivat toimimaan keskenään ilman tappeluja. Nyt kotona on neljä narttua ja kokoerokin tulee olemaan aikamoinen pienimmän ja suurimman välillä ja toki tuleva hieman huolettaa mutta opettelemme alusta saakka tavat joilla koirat saavat toimia ja leikkiä.

Sinun kannattaa käydä tutustumassa briardeihin ja mahdollisuuksien mukaan päästää myös koirasi tapaamaan nitä jos näyttää siltä että tulevat toimeen.

Itsestäni on kiva omistaa useampi koira, ne selvästikin nauttivat toistensa seurasta ja niiden yhteiset leikit ja touhut saavat itsenikin hyvälle tuulelle. Usein niille saa nauraakin kun ovat ihan hassujakin.
Terveisin Tarja & Essi, Rosa, Ilona, Milla, Prinsessa ja Unelma
Vastaa Viestiin