Bambi ja briardi - tositarina torstain ratoksi

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Nina Pakkanen
Viestit: 77
Liittynyt: 19.05.05 08:19
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Bambi ja briardi - tositarina torstain ratoksi

Viesti Kirjoittaja Nina Pakkanen »

Tänä aamuna olimme Edin kanssa aamuvirkeinä vähän harjottelemassa jälkeä ja keppien merkkaamista lähimetsässämme kun yht äkkiä tuo briardi jähmettyi - katsoo minua ja pelkää kiveä. "älä viitsi höpötellä, ei se kivi sun päälle hyökkää" - mä vain tuumasin, kun näit mörköjä nyt näkyy aina muutenkin niin yllättävissä paikoissa :smile:
Mutta eipä siinä mikään mörkö ollutkaan vaan ihan pienen pieni metsäkauriin poikanen. Edin mielestä se oli tosi pelottava ja meikäläinen nousi arvoasteikossa lähelle briardien kuningasta, kun uskalsin käydä lähempää katsomassa oliko pienokainen elossa. Ja ihan elävähän tuo oli: eikun soittelemaan ympäriämpäri Korkeasaareen ja eläinlääkäriin ja kun nuo tahot eivät olleet kovin aamuheränneitä, lopulta poliisille. Sieltä yhdistettiin riistanhoitajalle ja sain neuvot oivat: eli nopsaan vain pois ja missään nimessä ei saa koskea: mitä me ei tietysti onneksi Edin kanssa oltu tehtykään :saint: .

Yleensä kauriiden emot jättävät vasan jemma nimiseen paikkaan jopa päiväksi ja tulevat ne hakemaan pois tuntien päästä - eli tässä neuvo muillekin metsässä samoileville jos sattuu tällainen tilanne vastaan. Koskea ei saa, sillä vieras haju saattaa johtaa siihen että emo hylkää vasan. Onneksi Edi ei ole metsästysviettinen ja tarpeeksi epäluuloinen ettei mennyt tekemään tuttavuutta bambin kanssa - ei tarvitse adoptoida välttämättä bambi kaveria Edille....

Täytyy illalla lähteä katsomaan onko pienokainen päässyt turvaan emon tykö. Kyllä se vaan oli niin mahdottoman suloinen otus - ja hellyyttävä.

Kaikenlaista sitä näkee kun metsässä samoilee :razz: Mukavaa torstaita kaikille!
Minna Tikkanen
Viestit: 155
Liittynyt: 24.05.05 13:28

Viesti Kirjoittaja Minna Tikkanen »

Olipas aika hellyttävä "kepin ilmaisu" -tarina... Meillä täällä Kainuussa päin kun ei bambeja liikuskele... Mutta karhuja ja susia niidenkin edestä! Onneksi on toi oma mörkö ja turvamies...
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Kerrompas minäkin meidän eläin seikkauluista Laran kanssa. ;)

Eli olimme pari iltaa sitten ulkona. Käymme aina meidän pihalta lähtevän "mettätien" varressa pissalla ennen nukkumaan menoa.

Olin Laran kanssa ehtinyt kävellä puoleen väliin polkua kun Lara yhtäkkiä seistä jämähti niinku naulittu maahan ja tuijotti vain eteenpäin ilmeellä "siellä on jokin, (pakenee pari askelta) hui, äiti auta!" suoraan minun luokse. Otin Laran kiinni ja huomasin että kyseessä oli todella iso aikuinen siili.
Otin Laralta myöskin tukan silmiltä ja istuimme ainakin 20min ihastelemaan siiliä ruoan etsimis puuhissa. Tilanne oli selvästi huvittava, Lara istui ihan hiiren hiljaa minun kanssa siinä polulla ja tuijotti korvat höröllään siiltä joka samoili metsässä.

Olimme jo jonkun aikaa istunut kun selän takaa alkoi kuulumaan rapinaa ruohikosta/ojasta, ja kappas, en nähnyt sitä toista siiltä joka sieltä tuli myöskin samalla metsäläntille ruokaa etsimään. Oletin että tämä toinen iso aikuinen on uros. Istuimme lisää ja tuijotimme siiliä siellä metsässä ja ihan hiiren hiljaa edelleen. Toinen siileistä kävi jopa 2m päästä meistä eikä välittänyt meistä mitään ja tuskin edes huomasi.

Siilit menivät sitten jonkun ajan kuluttua omaan pesään sinne ojaan ja tämä toinen siili, ilm. uros vielä varmuudeksi sähisi kunnolla Laralle ja minulle varoitukseksi niin voi kuvitella mitä briardi tekee?! Noh, käy tietty tarkastaan elukat vaan ei mulkas vaan sinne siilien suuntaan tyyliin "mä oon kuulkaa kotia nukkumaan ja syömään menossa joten olkaa vaan siellä..." ja näin käppäilimme pesän ohi takaisin kotia.

Tämä Laran käytös jäi kyllä iäksi ruotoon minulle, en olisi ikinä uskonut että neito noin rauhassa käyttäytyy eläintä kohtaan jota ei koskaan aiemmin ole nähnyt. :grin:
Nina Pakkanen
Viestit: 77
Liittynyt: 19.05.05 08:19
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Bambi tarinan onnellinen loppu...

Viesti Kirjoittaja Nina Pakkanen »

Käytiin eilen vielä iltalenkillä tarkastamassa että olihan pienen bambin mami hakenut sen mukaansa päiväretkien jälkeen ja kyllä näin oli oikeasti käynyt.
Edi haisteli urheana sitä makuupaikkaa - kuitenkin vähän varovasti jos se pelottava otus vaikka vaanii jossain lähistöllä.

Hyvä näin vaikka jo naapurin partisomistajan kanssa suunniteltiin että jos adoptoitaisi useampi bambi olisi kyllä partis ja briardi kaverit kateellisia jos meidän haukut saisi paimentaa ihan omaa bambilaumaa.... :mrgreen:

Hauskaa viikonloppua kaikille!!
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Nina,

Meillä Lara ei suostu enää tekemään tarpeita lähellekään siilien pesää. :D

Edi parka, joutui melkein bambi paimeneksi :unreallol:
Nina Pakkanen
Viestit: 77
Liittynyt: 19.05.05 08:19
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nina Pakkanen »

Siilien onni on, että Lara on fiksu ja siisti tyttö- kuka sitä nyt tarpeilla toisen kodissa kävisi :razz:

Meidän Edi olisi luultavasti käynyt ainakin suihkauttamassa "pienet" todistaessaan olevansa "suuri ja peloton mies, joka uskaltaa tehdä ihan mitä vain mamin selän takaa...." :wink:

BTW: onnea huomiselle, eikösse, SE-päivä ole huomenna?
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Nina,

Jep, huomenna on SE-päivä ja voi järkytys tätä jännitystä! :lol:

Minniksen pirulauta ku on sellanen viilipytty! :grinlol:

Juups, kyllähän tuo Lara on hienohelma, ei voi edes isompaa hätää tehdä kun johonkin piiloon ihmisten katseilta. :cool:

Saa nähä meneekö huominen vaan kusemiseksi kun on tuo juoksukin vielä Laralla parhaimmillaan. :pissoff:
Mutta reeneissä ei ainakaan ole osoittanut moisia vinkeitä lainkaan. :thumb:
Vastaa Viestiin