Briard laumakoirana

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Sini Lindroos
Viestit: 4
Liittynyt: 29.06.06 12:53
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Briard laumakoirana

Viesti Kirjoittaja Sini Lindroos »

Hei vaan kaikille listalaisille.

Olen juuri liittynyt listalle ja olen ison koiraperheen emäntä. Aikaisemmin, kymmenen vuotta sitten kotiamme asutti briardi, mutta nyttemmin pääasiassa borderterrierit. Olen kuitenkin alkanut jälleen haaveilemaan isomman koiran, paimenkoiran perään ja briardi tuntuisi olevan hyvä vaihtoehto kaikin puolin.

Olisin kuitenkin halunnut herätellä keskustelua briardista laumakoirana, miten se muiden harrastajien/kasvattajien mielestä yleensä ottaen onnistuu. Toki jokaisessa rodussa on omat "poikkeavat" yksilönsä ja kasvatuksella/laumanjohdolla on myös merkityksensä, mutta toki voidaan ajatella että jotkut rodut ovat helpompia kuin toiset ottaa lauman seuraksi. Millaisena laumakoirana te näette briardin? Millaisia eroja uroksella ja nartulla on? Oma laumani kun on sekalauma jossa on siis narttuja ja uroksia.

Kuulen mielelläni niin niitä negatiivisia kuin postiivisiakin kokemuksia.

:grin:
Avatar
Annamari Aarnio
Viestit: 895
Liittynyt: 19.05.05 07:28
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: brn D'ëloise du Manoir Noble "Taotao" s. 2004
brn Tosselin Tässä Tirlittan "Peppi" s. 2009
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Annamari Aarnio »

Heips Sini!

Itse ajattelen laumakysymystä yksilötasolla. Meillä lauman muodostaa kolme koiraa, kaksi briardia vanhempi uros ja nuori narttu sekä lauman vanhin sekarotuinen kastoroitu uros. Näistä vanhin ja nuorin ovat yksilöinä erinomaisesti laumaan sopeutuvia, laumankaipuisiakin persoonia. Sen sijaan Blancosta olen usein ajatellut, että sen elämä olisi stressittömämpää ja kitkattomampaa ainoana koirana. Tiedä sitten onko se dominassi vai mikä poikaa riivaa.

Taon (nuorimman nartun) laumaan muutto sujui kitkatta ja näillä myös keskinäinen järjestys on ollut helppo. Tao on nuorin ja pahnanpohjimmainen sekä kovin tyytyväinen tähän asemaansa. Ikä- ja sukupuoliero varmasti on helpottanut asetelmaa. Urosten välit eivät ole olleet näin kitkattomia ja jonkinasteista henkistä taistelua käydään vieläkin aina välillä.

Blancon kanssa en voisi edes kuvitella, että laumaan pyrkisi saman vahvuinen, dominantti uros. Vilin ja Taon sekaan voisi taas ottaa kenet vain.

Suurimman osan tuntemieni briardistien kotona asustaa kuitenkin yleensä vähintään kaksi karvakuonoa. Yleensä yhteiselo sujuu mutkatta, mutta toki tarinoita ikävemmistäkin seurauksista on kuulunut.

Kyllä minä kuitenkin taipuisin sille kannalle, että briardi sopii laumaan hyvin. Yksilöeroihin kuitenkin kiinnittäisin huomiota, etteivät kaverukset olisi liian samanikäisiä ja "tasaväkisiä henkisellä puolella".

ps. Akuuttiin karvaturri-intoon saisi tulla kuvaamaan turreja, vaikka treeneihin ? Jos vielä kameraa mukana mielellään kanniskelet...
Avatar
Annamari Aarnio
Viestit: 895
Liittynyt: 19.05.05 07:28
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: brn D'ëloise du Manoir Noble "Taotao" s. 2004
brn Tosselin Tässä Tirlittan "Peppi" s. 2009
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Annamari Aarnio »

/edit tuplat pois
Sini Lindroos
Viestit: 4
Liittynyt: 29.06.06 12:53
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sini Lindroos »

Hei vaan Annamari. Kyllähän tuo kamera kaulalla edelleen tiivisti roikkuu. Ja ihan mielelläni tulisin katselemaan briardeja duunia tehdessään, samallahan sitä näkisi hieman että miten otukset toimivat kentällä. Missäs päin treenailette.

Heinäkuun olen varsin kiireinen kun meillä on pintaremontti menossa kotona ja vapa-aika (mikä koirilta jää ;)) menee siis kodin kunnostushetkissä, että sitten mahdollisella penikalla olisi uudet seinät ja lattiat tuhottavanaan :lol:
Avatar
Annamari Aarnio
Viestit: 895
Liittynyt: 19.05.05 07:28
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: brn D'ëloise du Manoir Noble "Taotao" s. 2004
brn Tosselin Tässä Tirlittan "Peppi" s. 2009
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Annamari Aarnio »

Yskäisin :lol:.

Jos heinäkuu joustaa niin Paimioon erkkariin kannattaa lähteä käväisemään myös.
Nina Pakkanen
Viestit: 77
Liittynyt: 19.05.05 08:19
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nina Pakkanen »

Voisin kertoa tähän omia kokemuksia, eli meillähän on briardi ukkeli Eddien(alle 3v) ja partacollie pojun (alle 1v)välillä ikäeroa about noin tasan kaksi vuotta. Toistaiseksi kaikki on mennyt aivan todella hyvin, ja tätä auttanee se että partapojalla ei ole minkäänlaista tarvetta edes yrittää olla pomo asemassa, vaan se on tyytynyt osaansa pahnanpohjimmaisena.
Pojat on parhaat kaverukset toisilleen ja huomasin juuri tällä viikolla treeneistä tullessa että Eddiellä oli ikävä pikkuveljeä ja kiire kotiin, kun olin pitkästä aikaa suonut sille "laatuaikaa" yhdessä itseni kanssa (joten tuo ei sitten ollutkaan mikään kauhea lahja briardille loppujenlopuksi :roll: ...)

Hiukan minua hirvitti aluksi kun olin pitänyt Eddietä hiukan dominoivana koirana, mutta olen yllättynyt asioiden etenemisestä pelkästään positiivisesti. Varmaan eniten ratkaisee ne yksilöiden väliset ominaisuudet kuin rotu sinänsä. Näinhän se menee ihmistenkin välillä: sopiva sekoitus eri persoonia muodostaa sen täydellisen tiimin :wise: :cool: :roses:
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Nytpä vasta muistin vastailla mutta ehkä parempi myöhään kun ei milloinkaan. :lol:

Itselläni on tällä hetkellä vain 2 briardia ja niistä toinen 9kk vasta, toinen on 4.5v. Sitä ennen taloa asutti tuon vanhemman kanssa melkein 13v borderiuros. Meno on kyllä ollut aina varsin mutkatonta meillä, osakseen johtuen varmasti siitäkin että koirat olleet hyvin erillaisia luonteeltaan. Omien lauman koirien lisäksi minulla on iso tiivis kaveriporukka missä on jokaisella vähintään kaksi koiraa, opiskeluaikoina asuttiin samassa asuntolassa aina ja koirat olivat parin tunnin välein likimain keskenään, kaikki oli samaa laumaa Larahan kasvoi niiden koirien kanssa, en voi jättää sanomatta että Lara kyllä koki todella suurta tarvetta pitää koko ajan porukkaa kasassa. Lara on ollut erottamaton noiden kaverusten kanssa. En muista kyllä yhtään mitään isoa kahakkaa että olisi ollut noilla koirilla vaikkakin jokaisella se oma emäntä mutta ilmeisesti jonkinlainen "lauma" siitä syntyi vuosien aikana.

Tuohon millaisia eroja uroksen ja nartun kohdalla on, en osaa sanoa, omistan tällä hetkellä vain 2 narttua. Tällä hetkellä vielä, kun Neven ikä ei tosiaan ole kuin sen 9kk, ei osaa sanoa oikein että mihin suuntaan järjestys täällä kehittyy, kova on yritys kakrulla lauman pomoksi mutta paikka ei ole auennut vielä ainakaan, Laralla on hieman pitkät piuhat ja menee aikansa ennen kuin se tuolle kakrulle jotain sanoo. Selkeä luonne-ero kylläkin on näkyvissä, Lara aika pehmeä ja herkkä, Neve kova ja muutoinkin paljon vahvempi päästään mitä Lara. Yhdesti ovat jo tapelleet mutta pian loppui siihen kun Neve alistui, alistuu kylläkin aina jos Lara murisee, tietyissä asioissa pitää edelleen puuttua kun Lara ei ymmärrä sanoa tarpeeksi.

Muutoin meillä on kyllä ollut todella mutkatonta menoa koko ajan, johtuen varmasti osaksi siksikin että molemmat ovat hyvin erillaisia koiria vaikkakin niin läheistä sukua ja itse olen hyvin tiukka pomo koirilleni. Itse en näkisi briardia kuitenkaan sellaisena koirana joka ei sopisi isoon laumaan, johtuen siitä että omat kokemukseni ovat hyvät ison lauman/porukan kohdalla. Muistan yhden tappelun Laran ja sen borderiuroksen, Voten, käyneen jokunen vuosia sitten, Vote oli hyvin omistushaluinen kaikesta mikä liittyi minuun, joskus se siitä rähähti Laralle ja tappelivat hetken, jokunen tilanne on myös ollut niitä että Laran päälle on tullut toinen koira, uskallan kyllä sanoa että ei tuokaan pehmonalle peräännyt jos syyttä kepillä jäätä tökitään.

Hyviä kokemuksia siis meillä vain näilläkin pienillä eväillä. :mrgreen:
Vastaa Viestiin