Pyöräilettekö te Briardienne kanssa?

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Mariia Määttä
Viestit: 151
Liittynyt: 27.06.05 22:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Oulu city :)
Viesti:

Pyöräilettekö te Briardienne kanssa?

Viesti Kirjoittaja Mariia Määttä »

Luin tässä Lemmikkipalstalta yhen briardin omistajan tiukan kommentin pyöräilystä; Briardien kohalla on kuulemma annettu ohje (kielto) et niitä ei sais juoksuttaa pyörän vierellä. "Syytä" esitti että briardin liikkuminen on semmosta ns Spurttailua, välillä mennään lujaa sitten pietään tauko. Esimerkkinä käytti paimennusta.

Emmie oikein ymmärrä mitä siinä on kauheeta jos se tapahtuu koiran ehoilla, Välillä ravia ja välillä taas rauhallista teputtelua. Ja ei liika pitkiä matkoja. Ite ollaan aloittelemassa mikä kylläkin nyt vähän siirtyy tuonnemmas ku pyörä otti loparin. :mrgreen: Ja kyllä huomaa et atso tykkää kun välillä mennään vähän vauhikkaammin. :grin: Se kun tykkää juosta. Ja hyvä keinohan se on nostaa kuntoakin vähäsen. :wink:

Kertokaahan onko semmonen kielto oikeesti olemassa vai onkohan joku oikeesti hakoteillä.? :mrgreen: Karo ainakin on hyvin rikkonu sitä "sääntöä" Laran kaa, suoritettuaan AD kokeen. :mrgreen:

Ja pyöräilettekö te koiruuksienne kanssa, ja mitä ne tykkää siitä.? ja jos ette ehottomasti niin, miksi ei. ? Kaikki saa vastata eikä ketää syrjit. :wink: galluppia ja keskustelua pystyyn. :cool:
Ryhymärämä

[pitäen sisällää Maijan ja Briardi lapset Tassulan Atson, Hymynen ja peeni TeTe]
Sini Lindroos
Viestit: 4
Liittynyt: 29.06.06 12:53
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sini Lindroos »

Briardista pyörän kanssa ei ole kokemusta mutta noiden perheen faaraokoirien kanssa kyllä fillaroidaan, ja varsinkin ennen kisoja. Ja syy että briardin meno ei olisi "tasaista" niin eipä noiden faaraoidenkaan meno kovin tasaista ole, vaan välillä mennään pupuloikilla eteenpäin, toisena hetkenä kiitolaukkaa ja seuraavassa hetkessä ravataan pitkin rennoin askelin. Näin siis jos koira liikkuu vapaana. Lisäksi faaraoiden liiketyyliin kuuluu äkilliset suunnanmuutokset, niin ylöspäin, alaspäin, sivuille ja ympäri. Ja eikä nuo meidän "nahkarotat" ole kovin näyttänyt kärsivän pyöräilystä. Päin vastoin vanhempi kaveri jopa lähtee fillarin mukaan varsin mielellään, siitä ei ole mikään mukavampaa kuin että saa ravata reipasta vauhtia pitkiäkin matkoja kerralla.

Ainoastaan alustaan kiinnittäisin itse huomiota. Ettei kannata ravatuttaa kovalla maastolla joka on koiran nivelille sekä myös tassuille kaikkein raskain. Asfaltti ei jousta jalkojen alla yhtään ja se tärähtää pidemmän päälle ikävästi niveliin ja lihaksiinkin. Hiekkatie, metsätiet, nurmikenttä ovat oivallisia alustoja. Esim kävelyteillä ollessamme ajan aina niin että koira kulkee selvästi piennarta pitkin, jolloin jalkojen alla on multaa tai hiekkaa.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Me aloiteltiin ihan siitä että kuinka siellä pyörän sivulla kuljetaan ja ihan pienistä lenkeistä, olen siis opettanut kulkemaan koko ajan pyörän oikealla puolella ellei toisin sanota. Olen myös ollut todella tiukka sen suhteen että sivulla ravataan sievästi eikä mennä miten sattuun ettei satu ikävästi.
Mutta eipä siihen minun mielestä ainakaan ole mitään sääntöä ettei saisi pyöräillä koiran kanssa ja myöskin briardin, pyöräily on todella hyvä kuntoilulaji.
Avatar
Annamari Aarnio
Viestit: 895
Liittynyt: 19.05.05 07:28
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: brn D'ëloise du Manoir Noble "Taotao" s. 2004
brn Tosselin Tässä Tirlittan "Peppi" s. 2009
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Annamari Aarnio »

En minäkään näkisi mitään estettä pyöräilyyn briardin kanssa, kunhan kaikki asiat mitä muidenkin rotujen huomioidaan, kanssa otetaan huomioon myös briardin kanssa (mm. helle, kuntopohja, alusta, lämmittelyt ja jäähdyttelyt...).

Spurttailukin on varmasti vain koulutuskysymys. Toisaalta en tiedä mitä haittaa terveelle koiralle olisi intervallityyppisestä liikkumisestakaan. Enempi se haittaa todennäköisesti sitä pyöräilijää :wink:.
Tarja J Vepsä
Viestit: 19
Liittynyt: 10.11.05 15:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Briard pyörän kanssa

Viesti Kirjoittaja Tarja J Vepsä »

Minä olen pyöräillyt Briardien kanssa. Ne on tykännyt siitä ja olen mennyt koiran vauhdin ehdoilla. Joskus haluaa spurtin ja välillä mennään hiljempaa. Vieläkin Netan olleessa 11 v se innostuu pyörän nähdessään mutta ei me enään olla oltu pyörälenkeillä vähään aikaan. Hyvää kesää kaikille :grin:
Avatar
Mariia Määttä
Viestit: 151
Liittynyt: 27.06.05 22:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Oulu city :)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mariia Määttä »

Kiva ku moni on kumminkin vastannu. :grin: Kyllä mä arvelinkin että ihan puppua on koko kielto juttu, mutta oli kumminkin tarkistettava. :oops: Londi ja londin aivoitukset. :grinlol: Huomenna saan villarin takas, eli huomen iltana saatetaan käyä vähän polkaseen. :smile:

Ite oon ottanu huomioon nuo teidän viesteissä mainitut jutut. ei olla asfaltilla menty, ja on aina lämmitelty ja loppu lämmitelty. Katottu että sää on viileä. ja vettä on aina mukana. ja tietenkin mennään atson ehdoilla, vauhdin määrittelee Atso ja jne..

Mutta hauskaa kesän jatkoja teille. :cool:
Ryhymärämä

[pitäen sisällää Maijan ja Briardi lapset Tassulan Atson, Hymynen ja peeni TeTe]
Liisa Volanen
Viestit: 26
Liittynyt: 22.10.05 08:30
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pertunmaa

Viesti Kirjoittaja Liisa Volanen »

Pyöräilykokemuksia briardin kanssa on jonkun verran. Mulla on springeri eli sellainen jousisysteemi, joka laitetaan esim takatelineeseen kiinni. Inton kanssa se toimi hyvin, Into oli sellainen rauhallisempi tapaus. Maijan kanssa en käyttänyt sitä kuin harvoin. Maijalla käytin vetovaljaita. Meiltä on 2,5 km kirkolle, eipä tarvinut koskaan polkaista kertaakaan, Maippi vetäsi minut kaupalle / kirjastoon. Maija oli intohimoinen fillarilenkkeilijä, kävi suhteellisen kuumana kun fillari otettiin tallista ja valjaat esiin.
Ihanteellista olisi pyöräily hiekka-/metsätiellä niin että koira saisi olla vapaana ja lenkin päätteeksi pääsisi pulahtamaan järveen. Anoppilan mailla näitä mahdollisuuksia on , kesällä aina pesinkin Maijan järvessä. Mm ennen Karkkilan näyttelyä (kesäkuussa 1992, J-C Larive) pesin Maijan hienoksi Peruvedessä. Menin sitten anopin luo kaffeelle; Maippi jäi pihaan. Oli löytänyt lehmänpaskaa laitumelta ja pyörinyt siinä ihan tosissaan. Pikahuuhtelu järvessä taas, jotain aromeja varmasti jäi sillä Maija sitten oli ROP seuraavana päivänä. Paimenkoira ...

En käsitä mistä ja miksi on lähtöisin KIELTO että briardia ei saisi pyöräilyttää. Toki on otettava huomioon terveys (lonkat,etupää) mutta briardin pää kyllä kestää fillaroinnin. Tavat on opettettava, esim se että ei pysähdytä joka puskan juurelle pissille vaan silloin kun mennään niin mennään, pissakeikat on sitte erikseen.

Mukavia pyöräilykelejä,

Liisa
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Tuli vielä mieleen että Lara kun juoksee irti, se jotenki rauhoitti sitä että juostaan nätimmin ja rennommin ja jaksaa pitempään matkaa mennä, hihnassa sillä tuli pienestä aina kiskottua koska tykkää ko. hommasta, en tiedä, onko tuo irti juokseminen sitten jotenkin niin vapaampaa ja rennompaa mielellekkin että se on koiran mielestä kivempaa kuin yritätä pinkoa hihnassa. :roll: Itsekkin aluksi mietin tuota springeriä mutta jotenkin sitten kaaduin tuohon irtijuoksuttamiseen, mikä on sitten entistä parempi kun täällä mennään aika paljon asfaltilla matkoja niin se on koiralle hieman "ei niin rasittavaa" kun saa mennä enemmän omaehtoisesti.
Kannattaa myös opettaa käskyt reuna, vasen, kierrä ja oikea. Kätsyjä pyöräillessä. :saint:
Kira Luhtala
Viestit: 10
Liittynyt: 22.05.05 20:09
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: vääksy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kira Luhtala »

Tota kyllä minä ainakin olen pyöräillyt buffyn kanssa. sen kanssa on mukava jaellakkin niitä lehtiä :lol: enkä minä ymmärtäis että miksipäs ei

Briardit on minusta aivan sama juttu kun muutkin niiden kanssa voi tehdä lähes mitä vaan kunhan vain opettaa :grin:
-Buffy, Boogie ja Kira-
Vastaa Viestiin