Minulleko briard?

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Tintti Polujanoff
Viestit: 2
Liittynyt: 24.08.06 12:40
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Minulleko briard?

Viesti Kirjoittaja Tintti Polujanoff »

Olen hankkimassa itselleni uutta koiraa ja etsin kovasti oikeaa rotua. Olen alunperin terrieri-ihmisiä, mutta otin kaksi vuotta sitten aikuisen cardiganin ja olen ihastunut paimenkoiran filosofiaan siinä määrin, että olen päättänyt seuraavan koiran olevan sellainen. En kuitenkaan halua toista cardia, koska niiden rakenne on niin ongelmallinen ja luonne melko arka.

Etsin siis itselleni reipasta ja rohkeaa harrastuskoiraa, jolla saisi olla luonnetta. PK-lajit myös kiinnostavat, mutta itse olen pehmeän koiralähtöisen koulutuksen kannalla. Kaipaan haasteellista koiraa, mutta en tietenkään sellaista, jonka kanssa en pärjää. Vietän matkustelevaista elämää ja se vaatii koiralta sopeutumiskykyä ja hyvää hermorakennetta. Kaikin puolin haluaisin reippaan, iloisen ja aktiivisen harrastuskoiran.

Voisiko briard olla vastaus "ongelmaani"? :wink:
Avatar
Ulla-Maj Leppäkorpi
Viestit: 211
Liittynyt: 05.07.05 19:59
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Sundom, Vaasa

Viesti Kirjoittaja Ulla-Maj Leppäkorpi »

Heissan!

Selaapa vaikka tämän palstan käyttäjälistaa ja katso asusteleeko joku briardisti "sopivalla etäisyydellä" ja kysy sopiiko tulla tutustumaan koiruuteen. Uskon, että treffit järjestyy :grin:

Kesällä viimeksi sain yhden tällaisen yhteydenoton ja eräs perhe kävi tutustumassa meidän turreihin, kun matka sattui sopivasti tänne länsirannikolle. En tiedä päätyivätkö rotuun, mutta saivat ainakin nähdä pari briardia ihan livenä "maassa, merellä ja ilmassa" :mrgreen: .

Terkuin, UM
Ulla-Maj & Kronvikin pojat
===================
Tarja J Vepsä
Viestit: 19
Liittynyt: 10.11.05 15:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Helsinki

Briardiko

Viesti Kirjoittaja Tarja J Vepsä »

Sivuilta löytyy Brirard linkeistä hyvä lista paikkakunnista, missä Briardeja löytyy. Ensimmäisenä mieleeni tuli Kellokosken Kirmix, koska se on sinulle varmaan lähimpänä, missä on useampi koira. Jokelassakin on Briardeja, mutta yhteystietoja ei tuolta löytynyt. Itselläni on ollut useampi Briard. Nyt koon takia pieni terrieri, mutta terrieri-ihmistä minusta ei saa :oops: Briardin uskollisuus ja "perhekeskeisyys" on minun mieleeni.
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

Hyvinkäällä on 17.9.06 ryhmänäyttely, jossa arvostellaan myös ryhmä 1. Siellä tapaa varmasti briardeja omistajineen... tervetuloa sinne nykimään hihasta vaikkapa meikäkäistä. :grin:
Avatar
Arja Högqvist
Viestit: 71
Liittynyt: 18.05.05 16:50
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Arja Högqvist »

:mrgreen:
Nojoo, lähetään siitä että Sinullekin biljardi :wink:
Omaatko huumorin tajua silleen ettei haittaa vaikka elukkasi "välillä"laittaiski 6-0?Siis hjuumorilla...Ja vähän kampaajaviettiä?Turkkia meinaan täytyy jonkun verran "nujeltaa" joskus enempi ja joskus vähempi...
Tule vaan kattoonn meittiä kaikennäköisiä Hyvinkään näyttelyyn ja joka ainoata immeistä siellä kyllä uskallat hihasta vedellä, tai jos on lyhyhihaine paita mammal tai papal päällä niin veä sen biljartin nenästä :cool: Saat pusun.
ja mehän "Nallepuhin" kanssa henk.koht. asumme ihan Hyvinkään "naapurikunnas", joten tapaaminen ei ole onkelma...Rotu on kuiteskin niin ihastuttava (ei muutes jätä ketään kylmäks...)joten kannattaa todella tutustua.Et löydä toista senmoista(henk.koht.mielipide!)
Arja ja Winnie The Pooh&Hunajapurkkinsa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Elämä ON BRIARDIA, yltäpäältä ja silleen välistäkin !
Tintti Polujanoff
Viestit: 2
Liittynyt: 24.08.06 12:40
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tintti Polujanoff »

Kiitos vastauksista! Olen ehdottomasti huumorintajuinen ihminen - myös koirien suhteen. :grin: En haluaisi missään nimessä sellaista koiraa, jolla ei ole omaa tahtoa ja luonnetta. Olen pyörinyt paljon afgaanien keskuudessa ja se jo kertoo, että huumorintajua löytyy. :wink: Siitä voi myös päätellä, etten pelkää vaativaa turkkia, koska afgaanin turkki on varmaan siitä työläimmästä päästä. Afgaania en voi hankkia sen takia, että samoilen paljon metsissä koirien kanssa ja sitä ei voi pitää vapaana aitaamattomalla alueella. En myöskään ehkä kuitenkaan ole muutenkaan pohjimmiltani afgaani-ihminen.

Kuten kerroin, tuleva rotuni on melko varmasti paimenkoira tai - sitten jos palaan juurilleni - terrieri. Olen pohtinut tätä rotukysymystä monien eri ihmisten kanssa ja tullut siihen tulokseen, että rupean seuraamaan viittä mahdollista rotua, joiden välillä teen päätöksen. Briard kuuluu ehdottomasti top 5:een! :adore:
Vastaa Viestiin