Turkin hoitoon liittyvät jutut

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Turkin hoitoon liittyvät jutut

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Eipäs taida ko. aihetta olla olemassa ja nyt itse enemmän turkinhoidosta kiinnostuneena tulee lisää kysymyksiä aina aika-ajoin eli jos koottaisiin ne tämän ketjun alle aina. :wink:

Mä tuossa ostin kokeeksi useamman muun tuotteen rinnalle Natural Espree-sarjan shampoon ja nyt kysymys kuuluu että kukahan sitä mahtaa muu myydä kuin Musti & Mirri?
Avatar
Maiju Kautto
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 17:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maiju Kautto »

Vastaan nyt "matti-myöhäisenä" tähän, kun aihe sinänsä on oikein kiinnostava. Itse Karoliinan kysymykseen en tiedä vastausta, mutta toivoisin hieman keskustelua, miten kukakin hoitaa briardin turkkia.

Itselläni on aiheesta reilusti "opittavaa"; Pummi-vainaan taisin pestä peräti neljä kertaa sen elämän aikana (jos parran, tassujen ja "privaattipaikkojen" huoltoa ei oteta huomioon). Tosin koira kävi kesäisin uimassa, joten varmasti turkki puhdistui siinäkin.

Armia olen pessyt jo neljän vuoden ikään mennessä kaksi kertaa, joten pesukertoja kertynee enemmän :wink: kuin Pummilla aikanaan.
Uskon, että turkin huollolla on oleellista merkitystä ulkonäköön, joten haastan kaikki säihkyvän briardin omistajat paljastamaan turkinhoidon salaisuudet. Ja tietysti siis kaikkien muidenkin turkinhoito-rutiinit on tervetulleita :mrgreen: .

Itse huomasin, että kun turkin pesee karkealle turkille tarkoitetulla shampoolla, niin jopa Armin turkki takkuuntuu helposti. Ihmettelin tätä ääneen, ja kuulin ystävältäni (mustaterrieri harrastaja) että se poistaa kaiken rasvan turkista. Eli ei ehkä parasta pitkälle turkille...tai sitten päälle hoitoainetta.

Jep, mutta mielellään lueskelisin viisaampien turkinhoitovinkkejä. Ja jos jollain on hyviä kokemuksia jostain turkinhoitoaineista, niin vinkkejä otetaan vastaan. Koirien shampoot tuntuvat maksavan tätä nykyä enemmän kuin omat :pissoff: , joten hinnat eivät varsinaisesti houkuttele kokeilemaan "jotain uutta".

Iloisin Uuden Vuoden terveisin

-Maiju, Armi ja Peikko
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Nyt on sitten molemmille otuksille kokeiltu tuota Espreen Energee Plussaa ja ihan hämmästyin et "wau, tää ei pehmennä turkkia!" :cool:
Larallahan on hyvä turkinlaatu mutta voisi olla ehkä vielä karkeampi jotta minä pääsisin helpolla. :lol: Laraa kampaillaan ja harjaillaan 1-1.5kk välein kera hoitoaineesta tehdyn kampausnesteen, veden tai laimealla viimeistelysuihkeella. Hoitoaineena meillä toimii Laser Litesin lanolin conditioner ja viimeistely aine on Laser Litesin Show Coat Spray.

Pesuun ei meilläkään kauheasti aikaa kuluteta, pyrin kuitenkin joka talvi pesemään edes kerran shampoolla, kesäisin lilluu niin paljon jorpakossa (=päivittäin) että en viitsi siihen enään alkaa shampoota tunkemaan kun ei kesäisin turkki likaista päivää näe.
Joskus olen pessyt mustan koiran shampoolla ja se pesi oikeasti jotenkin "liian puhtaaksi" koska turkki oli viikon jälkeen siitä niin likainen että jäi ihan mustaksi kädet kun koiraa rapsutti. :shock: Sen jälkeen en ole koskenut purkkeihin nimeltään KW.

Kammoista ja harjoista sen verran että minä tilasin siinä samalla kun anoppi tekee aina isoja tilauksia Saksaan, pari kappaletta kampoja ja harjoja. -> Kampa ja Harja
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

...ja näita em. tuoteitahan kyllä saa täält' suomestakin..ja sen verran voin paljastaa turkinhoidon niksiä...puhdas karva kasvaa...
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

^Ja siitä pääsemmenkin siihen että mikä määritellään puhtaaksi? :wink:
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

...onhan meillä hajuaisti...ja tuntoaisti...ja viälä ...näköaistikin suotu...yleensä kerta pesu riitää viikossa unohtama´tta tietysti päivittäisiä pesuja...vitsi, vitsi..vitsi....

Terveisin Tupu, RiRa, Saana Ja Jussi & co
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Jokainen kuitenki käsittää erillä tavalla puhtaan turkin ja ainakin itselle tuntuu joskus tuottavan vaikeuksia turkin puhtauden arviointi. Yleensä kampaamattomana turkki on ihan sellaisen limppisin näkönen ja jos sitä esim. käyttää suihkussa niin silti likaa ei lähde mutta koira on silti ihan erin näkönen pesun jälkeen. Joskus sitten tuntuu että pesenkö turhaan kun likavettä ei tulekaan. Kuitenkaan ei koskaan ole tainnut siihen asti mennä että kädet jäisivät likaiseksi koiraan koskemisesta, tosin sillon ei olekaan koskettu kun tuo Lara rypee noissa kuraohijaa, piehtaroi joka paikassa ja uinu ruosteojassakin joskus. :lol:
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

..likaista koiraa ei pitäisi harjata koska turkki katkeaa ja eikä pääse kasvamaan mittaa..terv ne säihkyvä turkkisten omistajat .. :cool:
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Sanotaanko näin että ne on taas ne geenit. :cool:
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

Aikuisten oikeesti.. emmehän kampaa likaista koiraa..koiran saa ja pitää pestä aina kun se on likainen...tai vaatii turkin hoitoa.................. :shock:
turkinhoitogeenit???...
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Onko joku puhunut likaisen koiran kampaamisesta? Itse en kyllä niin tee. :wonder:
En tiedä sitä kampaako joku mutta varmasti niitä on jotka niin tekevät tai sitten ei, mene ja tiedä, briardien turkin hoito on aika hiljainen aihe ollut palstalla, joten vastailkaahan ihmiset! :wink:

Niin, ne geenit, paljon puhutut, jotka määräävät mm. värin, karvan laadun, pituuden jne, ju nou. :grinlaugh: Tai sitten ne on ne geenit jotka määrää sen omistajan jaksamisen. (huono vitsi)
Riitta Rautio
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 18:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: viiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riitta Rautio »

Jep..jep..näyttelytulokset puhukoon puolestaan--kenellä riittää "jaksamisGeenejä"... :ohno:
Avatar
Katja Pasanen
Viestit: 15
Liittynyt: 08.12.06 16:30
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Katja Pasanen »

Täytyy kyllä hieman mainostaa noita Karoliinan mainitsemia harjoja, ovat aivan mahtavia! en oo keksiny vielä mitään huonoa sanottavaa niistä. Eivätkä maksaneetkaan paljoa :smile:

Ritakin tykkää :wink:
Avatar
Tiina Heino
Viestit: 133
Liittynyt: 04.07.05 07:56
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina Heino »

Laitampa minäkin senverran kortea kehoon että, nyt kun omistaa valkoisen koiran (turkki kutakuinkin samanoloinen kun briardilla, karkea päällys,. mutta pohjavillaa enempi...) niin siinä NÄKYY kun koira on likainen ja YLLÄTTÄVÄN nopeasti näkyykin, ei koira kuukausitolkulla puhtaana pysy... (ja muuten nopeasti se karkeus siihen turkkiin palautuu, mutta ei silti näyttelyä edeltävänä iltana koiraa kannata pestä).

Valitettavasti se myös näkyy koiran turkissa, mikä on raavittu auki likaisena ja mikä mitä ei.
Mutta turkinhoitajia on yhtä paljon kun on koiriakin, jokainen tyylillään...

Tiina ja karvat
** kaikilla on rahaa...mutta harvoilla hyvät koirat**
Avatar
Tuula Tanska
Viestit: 977
Liittynyt: 18.05.05 16:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuula Tanska »

Nyt kun joku kertois vielä sen keinon, millä sen liehuvan turkin saa nopeasti. Aikansa taitaa ottaa pesten ja pesemättä. Ja kyllä kai ne geenítkin jotain vaikuttaa, siis myös ne koiran geenit. Olen ymmärtänyt, että karkea kasvaisi hitaammin, mutta onko näin todella.

Nyt ei ole meikäläisellä liehuvaturkkista koiraa - tiedä tuleeko tästä nykyisestä koskaan sellaista. Edelleisellä oli vähän vanhempana aikamoinen liehuke. Ei ehkä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan hoidettu kuitenkaan. Obi pestiin shampoolla 2 kertaa vuodessa (hyi minua) - ellei jostain syystä ollut aivan pakko pestä useammin. Ja tuosta syystä tuli varmaan kerran jos toisenkin harjattua likaisena. On minullakin metallipiikkinen harja, mutta tykkään enemmän luonnonharjaksisista - ne tosin kärsivät myös siitä likaisena harjaamisesta :wink: Pesuun käytin Ring5 mustan koiran shampoota ja PetSilkin mustan koiran shampoota, en hoitoaineita. Sinillä (jota on nyt sitten pesty useammin :wink: ) olen kokeillut myös Ring5 proteiinishampoota. Sillä saa hienon kiillon, mutta ainakin Sinin turkkia se tuntui pehmentävän enemmän kuin tuo mustan koiran versio. Voi olla, että myöhemmin ei niinkään, kun neidille näyttäisi kuitenkin tulevan aika karhea turkki - kunhan se nyt vain kasvaisi pituutta. :pissoff: Ja pentukarvaakin lähtee vielä, vaikka paljon sitä on jo lähtenytkin (eikä sitä niin hirveästi koskaan ole ollutkaan).

Harjausnesteenä olen sitten käyttänyt mm. minkkiöljyä ja manteliöljyä, joilla kyllä saa kiiltoa, mutta myös sitä 'likaisuutta'. Öljykäsittely pitäisikin kai oikeaoppisesti tehdä ennen pesua. Ja nythän niitä ei ainakaan ennen näyttelyä uskalla pesemättä käyttää. Sinille olen ostanut myös paria erilaista PetSilkin hoitoainetta/kampausnestettä (en jaksa katsoa nimiä).

Sitten olen vielä käyttänyt kuuriluontoisesti sisäisiä keinoja: helokkikapseleita, Viacutania ja biotiinia. Ei niistä varmaan haittaakaan ole ollut. Messarin lohiöljynäyte on vielä korkkaamatta, mutta monet sitä kehuvat.

Ai niin vielä siitä harjaamisesta. Obia harjasin + kampasin (kampa on aikalailla samanlainen kuin tuo Karoliina kuvassa oleva, mutta Suomesta hankittu ja muovikahvainen) noin kerran kuussa paitsi karvanlähtöaikaan useammin ja sitten tietysti jos käytiin useammin näyttelyissä. Siniä on tullut harjattua viikon-kahden välein, enemmän takkuun meneviä karvanlähtöpaikkoja useamminkin.

Ei taida olla oikotietä onneen. :whoknows:
Tuula, Tuuli & Tyyni
Vastaa Viestiin