Koulutuksesta

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Koulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Utelen vähän lisää asioita...
Olen aina miettinyt, millainen koulutus on suojelu-koulutus? Mitä siinä täytyy tehdä ja kuinka koiran toimia? Siis ylipäänsä minkälaista koulutusta se on ja onko se vain tiettyihin tehtäviin tarkoitettu koulutus vai voiko sellaista käydä harrastamassa ihan "huvikseen"?
Olisin kiitollinen tästäkin tiedosta...
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Tiina Järveläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 18.05.05 13:45
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Keitele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina Järveläinen »

Minä voin vastailla vähän alkua, täydentäköön muut tai korjatkoon tarpeen mukaan.

Eli suojeluun kuuluu kolme eri osa-aluetta: jälki, tottelevaisuus ja c-osa eli se "puru-osuus". Näistä tottelevaisuus on samanlainen kuin muissakin pk-lajeissa, jälki ajetaan pellolla ja se poikkeaa huomattavasti metsäjäljestä, muistuttaen FH-jälkeä. C-osassa koiran täytyy suorittaa erilaisia liikkeitä maalimiehen kanssa osoittaen niissä mm. rohkeutta, vietikkyyttä (saalis ja puolustus) sekä hallintaa. Parhaan kuvan suojelusta saa esim. netistä videoita katsomalla tai koetta paikanpäällä seuraamalla.

Tottelevaisuutta ja jälkeä voi jokainen omien taitojen mukaan harjoitella itsenäisesti, C-osaan tarvitaan sen sijaan maalimies, joten maalimiehen löytäminen on aivan välttämätöntä tämän lajin treenaamisen kannalta. Ja se voikin monesti olla helpommin sanottu kuin tehty.

Suojelu vaatii ohjaajalta aikaa ja innostusta, koska siinä kaikkia kolmea osiota treenataan tasopainossa, ei riitä, että koira hallitsee vain yhden osa-alueen. Koiralta suojelu vaatii myös paljon. Ainakin oman koirani heikkoudet tulevat C-osassa varsin selvästi esille.

Suojelua treenataan sekä virkakoirapuolella että aivan harrastusmielessä eli pelkät kokeet/kilpailut tavoitteena. Meillä tämä luonnollisesti on vain aivan "hupia", lähinnä omistajan uteliaisuutta nähdä mihin koirassa paukut riittää.

Vieteistä lisätietoa löytyy täältä: http://www.kolumbus.fi/kennelbacteroides/ ja sieltä osio BC-teoria
Puruosuudet tämän vuoden Oulun SM-kisoista kolmen parhaan osalta löytyy täältä: http://www.lemmikkipalstat.net/PetTV/

Ja kysyvä ei tieltä eksy.

Tiina & Jimi
Vastaa Viestiin