Briard schapen kaveriksi?

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Taru Mehtonen
Viestit: 3
Liittynyt: 25.01.08 11:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Turku

Briard schapen kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja Taru Mehtonen »

Heissan! Tällä hetkellä omistan kohta vuoden täyttävän "pikkubriardin" eli Schapendoesin. Olen lukenut Briardin luonteesta ja turkista Briard ry:n sivuilta ja sen perusteella vaikuttaa melko lailla samanlaiselta rodulta kuin Schapendoes (onhan ne sukulaisrotuja keskenään :smile: ). Suunnitelmissa olis, että ottaisin vuoden päästä omalle schape -urokselleni kaverin ja jos en ota toista Schapea niin Briard on myös yksi vaihtoehto. Mitenkäs Briard -uros tulee toimeen toisen samassa laumassa olevan uroksen kanssa? Mitä sitten noihin harrastuksiin tulee niin tällä hetkellä tuon Schapeni kanssa harrastetaan lenkkeilyä, koirapuistoilua, kotitottista ja näytelmiä ja näillä näkymin keväämmällä tulee kuvioihin mukaan myös agility. Millainen Briard on kotioloissa? Tuo mun Schapeni on ainakin melko rauhallinen, enimmäkseen makailee tai järsii lelujaan. Onko Briardilla taipumusta eroahdistella? Oma Schapeni ainakin tottui hyvin mun työvuoroihin ja sen ajan kun oon töissä koira enimmäkseen nukkuu. Kuinkas paljon se Briard sitten tarvitsee tilaa ympärilleen? Mulla 47 neliön kaksio, jonka se joutuis jakamaan minun ja mun schapeurokseni kanssa.
Meku Kaikkonen
Viestit: 346
Liittynyt: 29.05.05 20:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meku Kaikkonen »

Heips Taru!

Mäpä vastailen kysymyksiisi miten itse olen 3 omistamani hyvin eriluonteisen briard uroksen kanssa elämääni viettänyt ja kokenut :grin:

Mitenkäs Briard -uros tulee toimeen toisen samassa laumassa olevan uroksen kanssa?
- tämä on hyvin yksilöllistä, on hyvinkin eriluontoisia uroksia. Niin briardeissa kuin shapeissakin. Tärkeintä on, miten johtaja=omistaja vaatii laumassa käyttäytyvän. Rajat kannattaa pitää alusta asti selvänä, kuka määrää ja missäkin. Mutta uskon ja tiedän, että yhteiselo kahden erirotuisen(myös samanrotuisen) uroksen kans onnistuu vallan mainiosti kunhan muistaa tehdä selväksi kuka on pomo :smile:

Millainen Briard on kotioloissa?
-tähän voisin vastata, että jos koiralla on tarpeeksi aktiviteettia elämässään niin kotiin tullaan rauhoittumaan. Ihan niin kuin meille ihmisillekkin, koti on turvallinen paikka rentoutua. Ulkona sitten treenetaan/lenkkeillään yms. Mutta jos briard on tylsistynyt, takuulla se alkaa kehittämään omaa aktiviteettiä ja se ei välttämättä ole aina kivaa :neutral:

Onko Briardilla taipumusta eroahdistella?
-voisin kompata tota edellistä vastausta, uskon vahvasti siihen että jos koiralla ei ole tarpeeksi virikkeitä elämässään ja on aktiivisella päällä kotiin jätettäessään, alkaa se purkamaan turhautumistaan esim haukkumalla. Edesmennyt koirani omas vahvan vartiovietin, jolloin alkoi haukkumaan yksin ollessaan jos esim posti tipahti laatikosta. Hankin sille sitruunapannan ja opetin sen avulla sitä olemaan hiljaa...ja se tepsi.
Toki vaikeaa eroahdistusta potevaa koiraa pitää opettaa/treenata yksinoloon, mutta en muistaakseni ole tavannut yhtään briardia joka ko asiaa potee.

Kuinkas paljon se Briard sitten tarvitsee tilaa ympärilleen?
-sillä ei ole mielestäni mitään merkitysä minkäs kokoinen asunto on, vaan sillä että koira saa tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä elämäänsä. Koti kun on se nukkumapaikka missä rauhoitutaan :wink:

Jos omaat huumorintajua ja kaipaat elämääsi hulabaloota, rotu on ehdottomasti briard :adore:

Terkuin
Meku ja kohta 4 vuotias Vico, joka on vielä yhtä ihana sähikäinen ku 4 kk iässäkin :mrgreen:
Taru Mehtonen
Viestit: 3
Liittynyt: 25.01.08 11:22
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taru Mehtonen »

Ajattelimpa laittaa hiukan jatkoa tähän aloittamaani viestiketjuun :). Tuo mun oma schape -urokseni on nyt kastroitu noin 2 kk sitten, joten oonkin alkanu miettimään sille kaveriksi narttukoiraa ja edelleen siis Briard kiinnostaa :). Agilityharrastus on nyt meille siis ihan tosi asia, koska keskiviikkona alkaa alkeiskurssi, joten tosiaan agilityyn se Briardkin sitten mukaan pääsee, jos sellaiseen päädyn :).
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Vastaillaampas täältäkin.

Briard kotioloissa?
-Meillä molemmat on rauhallisia, nukkuvat jos ei mitään tekemistä ole. Ne on pienestä asti opetettu siihen että sisällä ollaan rauhassa ja ei riehuja ja leikitä ym touhuamista harrasteta.

Eroahdistus?
-Lara on joskus pentuna parit kerrat yksin jäädessään haukkunut, samoin Neve mutta molemmilla jäänyt siihen.
Sen laajemmin en osaa sanoa kun meillä ei koskaan ole ollut koiraa joka olisi kärsinyt eroahdistuksesta. :lol:

Tuosta paljonko tilaa tarvitset ympärillensä?
-Me, Neven ollessa pentu, asuttiin vielä kaksiossa kooltaan 47m2. Siitä tosin muutettiin kolmioon aika piakkoin ja tuleva oma koti on myös kolmio. Minusta tuo pienempi ei ollut yhtään huono, enkä niinkään ajattele että se asunnon koko ratkasee, ellei nyt asu sitten jossain 1x1m kokosessa boksissa se elukka elämänsä.
Kuitenkin se liikunta ym tapahtuu siellä pihalla ihan muissa paikoissa kuin kotona sisällä. Itse ajattelen sen asian niin että siihen nukkumiseen ja muuhun oleskeluun nyt kukaan ei mitään kartanoa tarvitse. :wink:
Teija Ketola
Viestit: 67
Liittynyt: 18.05.05 14:06
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Teija Ketola »

Heippa Taru!

Otahan yhteyttä, niin pääset tutustumaan kahteen eri luonteiseen ja näköiseen böödityttöön. Yhteistä noille meidän koirille taitaa olla se, että miellään kyllä leikkivät schape-uroksella :oops: :lol:
Olisiko Ilpoisten vanha maankaatopaikka sopiva? Siellä olisi ainakin tilaa temmeltää...

-Teija
Vastaa Viestiin