Minulleko Briard?

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Niina Elo
Viestit: 1
Liittynyt: 14.07.08 21:01
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Turku

Minulleko Briard?

Viesti Kirjoittaja Niina Elo »

Olen ajatellut, että Briard olisi sellainen koira, jonka haluaisin seuraavaksi.

Haluaisin kuitenkin vielä tietää rodusta muutamia asioita… Vaikka haluan seuraavaksi pitkäkarvaista rotua, niin tuo Briardin turkin hoito askarruttaa minua hieman. Kuinka usein turkkia tulee harjata? Toiseksi, olen ymmärtänyt Briardien olevan oikeita energia pommeja, mutta kuinka paljon liikuntaa on rodulle riittävä päiväannos? Kolmanneksi haluisin tietää Mitenköhän Briard tulisi toimeen dominoivan Beagleni kanssa? Luovuttaisiko Briard valtataistelun ja antaisi Beagleni pitää vallan, koska Beagleni ei ole periksi antavaa sorttia? Minua kiinnostaisi vielä tietää, kuinka paljon Briard syö päivässä, kun minulla on ennen ollut vain Beagleja, joten en osaa hahmottaa ruoan kulutusta isommalla koiralla.

Hyvää kesän jatkoa kaikille karvaisille ja vähemmän karvaisille :grin:
Avatar
Tiina Järveläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 18.05.05 13:45
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Keitele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina Järveläinen »

Meillä on kotona juurikin tuo briard&beagle -yhdistelmä ja hengissä nuo näyttää vielä kumpikin olevan. Tosin meillä briard on vanhempi ja beagle on alusta asti kasvanut briardin tiukassa komennossa. Mutta mahdoton kai kenenkään on sanoa tulevatko jotkut koirat tulevaisuudessa toimeen vai ei tai tuleeko joku koira alistumaan toiselle. Ja oman osansa keittoon tuo vielä laumanjohtaja ja hänen asemansa koiriin. Oma briardini ei myöskään toisille alistu eikä muutenkaan ole mikään sosiaalisin heppu, joten meillä ennen koiramäärän lisäämistä mietitään ollaanko valmiita erikoisjärjestelyihin jos käy niin etteivät koirat jostain syystä toimeen hyvin tulisikaan. Ideaalia tietysti olisi, että koirat tulisivat hyvin keskenään toimeen. Mutta jos briardiin päädyt ja yhdistelmän valitset kannattaa tietysti tuosta asiasta kasvattajalle kertoa niin hän osaa olla valitsematta pentueesta sitä kaikista dominoivinta tyyppiä.

Turkin hoidosta olen jäävi sanomaan mitään. Jimillä on aika helppo turkki, joka siltikin tuntuu työläälle ja viime talvena se kynittiinkin lyhyeksi. Minä en erityisemmin turkin hoidosta pidäkään. Itseäni kuitenkin pitkässä turkissa eniten ärsyttää sen mukana tuleva roska/lumikasa, irtokarvaa ei juurikaan lähde.

Ei briard mitään seitsemän tunnin iltalenkkejä mielestäni vaadi. Meillä lenkkeillään vapaana ja pyörän mukana ihan normaalien koirien lenkit, että koiralla pysyy jonkinmoinen kunto päällä. Lisänä tulee sitten koulutus, joka on monesti sitä fyysistä rasitusta raskaampaa koiralle. Mutta ei omani seinällekään hyppinyt kun ohjaajan tapaturmien seurauksena välillä liikunta on jäänyt vähälle ja treenit olemattomiksi pidemmäksikin aikaa, vaikka normaalisti on tottunut päivittäin touhuamaan jotain.

Myös nuo ruokamäärät on aika yksilöllisiä. Omani syö tällä hetkellä 8 dl raksuja ja lisukkeena lihaa, NEU:ta tai mitä tähteitä nyt aina sattuu olemaan. Tiedän huomattavasti enemmän ja huomattavasti vähemmänkin syöviä yksilöitä. Toisaalta vaihtelee se ruokamäärä beagleilläkin, meidän Paavo-beagle söi kiihkeimmässä kasvu/metsäkaudella lähes saman määrän ruokaa kuin briard, kun taas tuttujen beagle tuntuu lihovan jo pelkästä ruuan näkemisestä.

Viisainta on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan tutustua rotuun ja kasvattajiin ihan kasvokkain. Siihen hyvä tilaisuus on nyt viikonloppuna kun Virroilla on briardien erikoisnäyttely ja myös toko-mestaruus ratkotaan. Itse olen myös aika tuore briard harrastaja, mutta tuolta Virroilta tietoa löytyy tietoa varmasti paljon enemmän.
Saija Sillanpää
Viestit: 80
Liittynyt: 07.06.05 23:29
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Pedersöre. Briardi Iita, rottis Peppi, Kelpie Putte ja englanninbulldoggi Rane.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saija Sillanpää »

Meillä vanhempien briardi elää 5-vuotiaan englanninbulldoggi uroksen vallan alla. Ei siis ole yrittänyt päästä johtoasemaan. Iitalla ikää siis pian 2-vuotta ja Ranella tuon 5-vuotta. Eli voi käydä hyvin, mutta voi käydä myös huonosti. Se on loppupeleissä niin koirakohtaista.

Ruoka taas on niin vaikea asia. Kaikkihan riippuu mm. liikunnan määrästä, ruuan merkistä ja ravintopitoisuuksista.
Vastaa Viestiin