Erikoisnäyttelyn järjestelyistä [jaettu]

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Itse itseäni lainaten, kirjoitin sanatarkasti näin:
Timo Leppäkorpi kirjoitti:... että saksalainen tuomari tulee oma-aloitteisesti ilmoittamaan, että: ”Esitelkää minut etunimeltä...”.
Uskokoon kuka haluaa.
Riippumatta siitä, miten privaattitasolla keskustellaan, hyvät käytöstavat edellyttävät, että tuomarilta ei aleta kyselemään miten hänet esitellään. Tuomari esitellään aina kunnioittavasti ja sukunimeltä. Tämän(kin) pitäisi olla itsestään selvää.
Ritva-Liisa Kahlos
Viestit: 4
Liittynyt: 02.08.08 21:04

Viesti Kirjoittaja Ritva-Liisa Kahlos »

Näin nyt kuitenkin tapahtui. Koska et itse ole ollut paikalla, et voi tietää mitä silloin keskusteltiin. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, tunnen saksalaisen etiketin ja Frau Werkmeister nimeenomaan halusi esittelyn tapahtuvan niin kuin se tehtiin. Kaikilta tuomareilta olen aina kysynyt, miten he haluavat itsensä esiteltävän ja ihan juuri sen takia, ettei mitään etikettisääntöjä rikottaisi. Kaikki näyttelytoimikunnat ottavat riemuiten vastaan kielitaitoisia ja etiketit hallitsevia henkilöitä, ilmottaudu mukaan, näyttelyiden tekeminen on sitäpaitsi hauskaa.
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Ritva-Liisa Kahlos kirjoitti:Kaikki näyttelytoimikunnat ottavat riemuiten vastaan kielitaitoisia ja etiketit hallitsevia henkilöitä, ilmottaudu mukaan, näyttelyiden tekeminen on sitäpaitsi hauskaa.
Näinkin on joskus päässyt tapahtumaan, vaikkakin vaatimattomalla panoksella.
http://www.suomenbriard.net/tapahtuma06 ... mikunt.htm
Vaikka itse (näin jälkeenpäin) sanonkin, niin tuo Paimion tapahtuma lienee vertaansa vailla maamme Briard-tapahtumien joukossa. Siitä kiitos näyttelytoimikunnan osaaville vetäjille - vielä näin vuosienkin päästä. Tuossa tapahtumassa olivat sekä säännöt, että etiketit hanskassa.

Sääntöihin vetoaminen alkaa muutoikin jo kuulostaa tutulta. Kun homma menee munille, niin toiset vetoavat näyttelysääntöihin ja toiset etikettisääntöihin. Kummassakin kyseessä olevista tapauksista, oli vastuuhenkilöiden tulkinta valitettavasti väärä.
Ritva-Liisa Kahlos
Viestit: 4
Liittynyt: 02.08.08 21:04

Viesti Kirjoittaja Ritva-Liisa Kahlos »

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei pidä lähteä kommentoimaan asioita olematta osallisena niihin. On helppoa huudella näillä keskustelupalstoilla,
ottaa kantaa ja jakaa mielipiteitään. Olemme kaikki aikuisia ihmisiä ja jos ja kun tunnemme käyttäytymisetiketit, eikö silloin olisi sivistynyt tapa jutella asiat kasvokkain eikä heittäytyä näiden keskustelupalstojen sivustoille kommentoimaan. Tämä on minulle ensimmäinen kerta kun kommentoin mitään missään mutta koska olin mukana tuossa Oulun erkkarissa kehäsihteerinä ja tuomarin tulkkina, en voinut olla puuttumatta tähän. Omalta osaltani kommentit päättyvät tähän. Jos jotain jää hampaankoloon, toivon, että otat(te) minuun henkilökohtaisesti yhteyttä.
Das ist doch nur das Hobby für uns, es sollte uns Spass machen, oder.
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Myönnän, että minulla on paha tapa jatkaa näitä keskusteluja hamaan tappiin asti. Tässäkin topic’issa on kuitenkin todettu, että nämä asiat kiinnostavat yhdistyksen jäseniä laajemmin ja heillä on myös oikeus tietää ja tuntea tapahtumien kulku ja taustat. Muutamaa kirjoitusta aiemmin yhdistyksen puheenjohtajakin sanoin haluavansa ruotia asioita vain privaatisti. Näin ei vain tämä meidän yhdistyksissäkin vallitseva ”edustuksellinen demokratia” toimi.
Ritva-Liisa Kahloksen viimeinen lause...
Ritva-Liisa Kahlos kirjoitti:Das ist doch nur das Hobby für uns, es sollte uns Spass machen, oder.
...on kautta aikojen ollut koiraharrastajien puolustuspuheenvuoro silloin, kun joku ei ole mennyt ihan nappiin. Suomeksi käännettynä lauseen ajatussisältö kuuluu: ”Tämä on meille vain harrastus, joten ei voida vaatia että kaikki hommat hoidetaan viimeisen päälle. Tämänhän pitäisi olla vain hauskaa”
Ritva-Liisa Kahlos
Viestit: 4
Liittynyt: 02.08.08 21:04

Viesti Kirjoittaja Ritva-Liisa Kahlos »

Käännöksessäsi oli lisätty siihen kuulumaton asia, käännös suomeksi on:
Tämä on meille vain harrastus, jonka pitäisi tuottaa iloi, vai.
En ole itse millään lailla kytköksissä Briard-yhdistykseen, jos siksi ei katsota talkoolaisena toimimista Oulun näyttelyssä. En ota kantaa erikoisnäyttelyittenne järjestämisiin. Olen ollut vuosia mukana tekemässä näitä isoja Oulun näyttelyitä oman näyttelytoimikuntamme jäsenenä eri tehtävissä joten jotain olen oppinut näyttelyiden järjestämisestä. Olen yhä sitä mieltä, että ei kannata huudella keskustelupalstoilla mitään sellaista, mista ei ole ensi käden tietoa. Olemme myös omassa näyttelytoimikunnassamme päättäneet, että emme millään tavalla kommentoi millään keskustelupalstalla mitään näyttelyä koskevaa, kaikki käydään läpi oman porukan kesken mutta ei yleisesti. Nämä keskustelupalstojen keskustelut menevät aina enemmän tai vähemmän "överiksi", kasvokkain keskustelu on se sivistynyt tapa hoitaa asioita ja antaa kritiikkiä silloin kun siihen on aihetta.
Olen puhunut.
Timo Leppäkorpi
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.05 14:55

Viesti Kirjoittaja Timo Leppäkorpi »

Ritva-Liisa Kahlos kirjoitti:Käännöksessäsi oli lisätty siihen kuulumaton asia, käännös suomeksi on:
Tämä on meille vain harrastus, jonka pitäisi tuottaa iloi, vai.
Sanoinkin käännökseni olevan ”ajatussisältö”, jolla koiraharrastajat yleisesti puolustelevat hommia, jotka eivät menneet ihan nappiin.
Ritva-Liisa Kahlos kirjoitti:Olemme myös omassa näyttelytoimikunnassamme päättäneet, että emme millään tavalla kommentoi millään keskustelupalstalla mitään näyttelyä koskevaa, kaikki käydään läpi oman porukan kesken mutta ei yleisesti.
Tässä tapauksessa kuitenkin poiketaan periaatteesta. (Vaikkakin ehkä vain oman näyttelytoimikuntanne periaatteesta?)
Ritva-Liisa Kahlos kirjoitti:Olen puhunut.
Taas... edellisessä kirjoituksessa Kahlos totesi, että...
Ritva-Liisa Kahlos kirjoitti:Omalta osaltani kommentit päättyvät tähän.
Meitä on siis muitakin, jotka jaksavat jaaritella sinne hamaan tappiin asti. Missä se sitten lieneekin. Mutta hyvä niin. Asia nimittäin tuntuu kiinnostavan kovasti, koska tätäkin viestiketjua on luettu yli 2000 kertaa.

Kuitenkin ihan vakavasti vielä etiketistä. Oltiinpa sitten missä tahansa, vaikkapa koiranäyttelyissä tai työelämässä, tulee isäntien kohdella vieraita automaattisesti kunnioittavasti ja kohteliaasti. Vierailta ei aleta kyselemään, minkä tasoista kohtelua herra tai rouva tuomari tänään haluaa. Heidät vain yksinkertaisesti esitellään suurelle yleisölle kunnioittavammin, kuin vain heittämällä etunimi ilmaan.
Tämä nyt menee jankuttamiseksi, mutta ehkä kertaus on sittenkin opintojen äiti.

Mutta, mutta. Vedetäänpä hieman henkeä ja palataan takaisin alkuun. Tätä koko valtavaa haloota ei todennäköisesti olisi edes tullut, ellei yhdistyksen puheenjohtaja olisi topic’in ensimmäisessä kirjoituksessa lausahtanut seuraavasti:
Meku Kaikkonen kirjoitti:Olisin vaan toivonut, että jotkut näytteilleasettajat olisivat ymmärtäneet että säännöt on meille kaikille samat :roll:
Tätä vihjailevaa lausahdusta Maiju Kautto – ihan aiheellisesti - kommentoi seuraavassa kirjoituksessa.

Sitten tapahtuikin jotain erikoista. Jostain kumman syystä moderaattori näki aiheelliseksi siirtää aloituspuheenvuoron Tulokset –osioon ja poistaa sen tämän topic’in alusta. Tällöin keskusteluketju katkesi ja Maijusta tulikin koko tämän vuodatukseen alullepanija.

Vaikka tämä oheinen topic alkaakin ilmoituksella: ”Keskustelu on jaettu Tulokset-palstalta viestiketjusta Erikoisnäyttely Virrat 19.7.2008” ,se ei silti poista sitä faktaa, että keskusteluketju katkesi ja Maiju saatiin aiheen ”aloittajana” näyttämään riidanhaluiselta viitatessaan puheenjohtajan vihjailuun, joka ei enää ollut tässä luettavissa.

Se, mihin keskustelu lopulta rönsyili on jo sitten oma lukunsa, mutta kuitenkin ihan hyvä että niin tapahtui.
Vastaa Viestiin