Millä koiralle lisää massaa?

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Tarja Väisänen
Viestit: 29
Liittynyt: 01.06.05 10:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kajaani

Millä koiralle lisää massaa?

Viesti Kirjoittaja Tarja Väisänen »

Kyse on nuoren, hieman reilu 8 kk, narttuni keveydestä. Laiha se ei ole, hoikka kylläkin. Haluaisin (ja toisen koirapuoliskon omistaja Minna T. myös) sille kuitenkin jo hieman lisää tanakkuutta koska suurin kasvu on selvästi ohi. Ei ole kasvanut enää viikkokausiin korkeutta. Säkäkorkeus on tällä hetkelle n. 59 cm. Ja painoa eilen 22,4 kg.

Olen tietoisesti pitänyt sen, kuten aikaisemmatkin erirotuiset pentuni, hoikkana. Uskon että koiralle, kuten ihmisellekään, ei ole hyvä olla kasvuaikanaan lihava.
Rakenteelta Milla ei ole kapea joten olemuksen keveys tulee sen hoikkuudesta.

Tällä hetkellä Milla syö sekaisin kahta ruokaa joiden proteiini/rasvapitoisuus vaihtelee suhteessa
- 23/13, tätä syö n. 2/3 päivän ruoka-annoksesta (perheen muiden koirien ruoka)
- 30/20 ruoka jota syö vain yksinään, penturuokaa, n. 1/3 osa päivän ruokamäärästä.

En haluaisi enää syöttää pelkkää penturuokaa kun kasvu on pääosin ohi ja siten luulen että penturuoan vitamiinien ja kivennäisten osuus voi olla liian iso pelkästään syötettynä.

Olisiko järkevä vaihtoehto jokin hyvin aktiivisen koiran ruoka ja millä perusteella sen valitsisi?
Kaipaan vinkkejä ruokavalintaan. Tiedän että mm. Masteryllä ja Virbacilla on hyvin rasvapitoisia ruokia mutta niiden hinnat ovat aikamoisia ja olen sitä mieltä tässäkin, vaikka tärkeässä, asiassa jotta kohtuus kaikessa.

Uskon kyllä että aikakin tekee tehtävänsä ja tyttönen tukevoituu iän myötä, kuten naiset usein :razz: , mutta kun ei malttaisi millään odottaa.
Milla on hyvin liikkuvainen ja touhuaa niin mahdottomasti jotta energiankulutuskin on varmaa suurempi kuin monella saman ikäisellä. Se on myös iso tekijä Millan hoikkuudessa.
Terveisin Tarja & Essi, Rosa, Ilona, Milla, Prinsessa ja Unelma
Avatar
Annamari Aarnio
Viestit: 895
Liittynyt: 19.05.05 07:28
Suomen Briard ry: jäsen
Koirat:: brn D'ëloise du Manoir Noble "Taotao" s. 2004
brn Tosselin Tässä Tirlittan "Peppi" s. 2009
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Annamari Aarnio »

Ruokintaan on vaikea sanoa, aktiiviruokien proteiinitaso nousee aika korkealle. Toisaalta taas, kun nuo tuppaavat olemaan enemmän kuin liikkuvaisia tuossa iässä niin energiaa tarvitaan, niin kasvuun kuin lihasten yms. rakennukseen sen normi kulutuksen lisäksi.

Taotao painoi tuossa iässä juurikin tuon 22 kg (säkä nyt n. 60 cm ?), söi kuin hevonen, mutta massan kuin ruokamäärän vaikutukset alkoi kertymään vasta ensimmäisen juoksun jälkeen (10 kk).

Samaten kroppa sai juoksusta "muotonsa", pentumaisen rimpulamaisuuteen verrattuna. Tämän jälkeen on jouduttu enneminkin katsomaan ettei ruokaa ole liikaa, koska neiti lihoo huomattavasti herkemmin kuin pojat konsanaan.

Nyttemmin 2,5 vuotiaana paino on n. 27 kg.
Tarja Väisänen
Viestit: 29
Liittynyt: 01.06.05 10:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tarja Väisänen »

Kiitos Annamari vastauksestasi.

Koirasi Taotao (ihana nimi!) on ollut samoissa mitoissa kuin Milla nyt mikä oli huojentavaa kuulla. Tuo 27 kiloa kuulostaa hyvältä "tavoitteelta" Millallekin kun koko on aikalailla sama. Voinen olla siis aikalailla huoletta sen keveydestä ja odotella juoksua ja sitä myötä aikuistumista muutenkin.
Terveisin Tarja & Essi, Rosa, Ilona, Milla, Prinsessa ja Unelma
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Meillä Laralle menee tällä hetkellä Eaglen adultia (minun laiskuuden vuoksi) ja siinä on aivan liian vähän proteiinia ja rasvaa. Jos en ihan väärin muista niin 25/15%.
Larahan on aina ollut todella vaikea lihotettava, tosin ei mikään kamalan massiivinen edes, saisi olla paljon "tukevampi". Parhaimmassa kunnossa on oltu koti/raakaruokinnalla ja siihen lisäksi HEVIÄ. Perus rasva ja proteiini määrät eivät ole riittäneet koskaan ja sen huomaa nytkin, on laskenut kuin lehmän häntä koko koirna olemus sen jälkeen kun sai nyt yhden säkin verran laihempaa ruokaa ja vaihdetaan takaisin Eaglen Poweriin.

Ruokaanhan voi suoraan lisätä ihan puhdasta ihraa jos tuntuu että ei nykyinen yksistään riitä, samoin rasvaista lihaa. Itse olen lisännyt aina todella reippaasti ihraa ja myöskin öljyjä käytän paljon. Lihan osuus on ollut aika suurikin mutta pienemmällä ei pärjätä. Siinä taasen korostuu sitten kalsiumin tarve.

Muokataampa sen verran että laitetaan hieman luettavaa ruokinnasta tänne. :wink:

Koiran ruokinta

Huomatkaa että sivusto on vielä hieman kesken mutta valmistunee kuitenkin piakkoin kun tuli hieman muutostöitä sinne.
Vastaa Viestiin