Turkin hoitoon liittyvät jutut

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Maiju Kautto
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 17:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maiju Kautto »

Briardin turkin laatu ei muutu leikkaamisesta. Ongelmaksi nousee se, että pehmeä pohjavilla kasvaa hurjasti nopeammin kuin "karkea" päällyskarva. Näin muodostuu vaikutelma, että turkin laatu muuttuisi pehmeämmäksi. Todellisuudessa uusi turkki sisältää vain pohjavillaa, kun karkeampi karva tekee vasta tuloaan.

Jos turkin leikkaa, on sen kasvattamisessa kaksinkertainen työ. Meikein voisi kasvattamisvaihetta verrata tuohon pentuvaiheeseen. Pohjavillaa täytyy muistaa harjata auki todella usein. Toinen vaihtoehto on se että varautuu pitämään turkin lyhyenä koko koiran loppuelämän ajan.
Itse kannatan turkin jättämistä, mutta jos kampaaminen on omistajalle ja koiralle tuskaa, niin ehkä leikattu turkki on armeliaampi.

Jos leikkaat lyhyeksi, tee se kesää vasten, jotta turkki ei ole ihan lyhyt talven pakkasia ajatellen. Jos turkki on jo pahasti vilttaantunut, ei sitä välttämättä hepposilla hiustenleikkuukoneilla/karvanleikkureilla saa ajeltua. Jos turvaudut saksiin (kuten allekirjoittanut aikanaan) muista, että koiran nahka on erittäin venyvää. Vilttaantunut takku on voinut vetää sisäänsä koiran ihoa. Aika kurjaa on huomata nirhaavansa saksilla vilttitakun ohella koiraparan nahkaa :scary: .
Vilttaantuneet takut tosiaan kiristävät ihoa enemmän tai vähemmän. Tämän vuoksi ajattelisin, että joissain tapauksissa lyhyt turkki on koirankin kannalta parempi. Tsemmppiä turkkitalkoisiin :thumb:
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Jep, ajattelin sitä leikkuuta sen takia, sillä koirani tuntuu olevan hyvin herkkähipiäinen jos vähänkin nipistää jostakin. Tosin tuossa äsken testailin pään alueen takkuihin tuota selvitysainetta ja noh..hidastahan se on, mutta sain pään alueelta melko hyvin jo takkuja ja huopaantumia selvitettyä. Kuonossa olleita kovettuneita huopapötköjä tosin kyllä leikkasin. Sisältivät varmaan 5 vuoden ruokalistankin..no ei sentään. ;)

Haluaisin sen pitkän turkin pitää, mutta huomasin että täytyy kyllä olla todella kärsivällinen, että saan ne kaikki takut ja huopamatot auottua..tosin kärsivällisyyttä minulla riittää kyllä vaikka muille jakaa..:D Että ei asiaan paneutuminen ole ongelma. Ainakin se selvitysaine toimii..ei ehkä niin kuin itse luulin sen toimivan, mutta joka tapauksessa toimii..helpottaa ainakin tuota mun urakkaa.
Nyt kun vielä saisin ensin tuon otuksen pestyä, niin kaikki varmaan luonnistuisi vielä helpommin..
Niitä shampoo-ehdotuksia odotellessa..:D

Todellakin tsemppiä tarvitaan tässä hommassa! :D
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Anna Väänänen
Viestit: 137
Liittynyt: 22.05.05 16:03
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Väänänen »

Jos koira on kauheen takkuninen niin sitä ei välttämättä kannata pestä koska pestessä ne takut vaan tiivistyy.. Mutta koska kovassa takussa ollut kohta aukomisen jälkeen menee helposti uudelleen takkuun niin mä tekisin sen niin että aukoisin kohta kerrallaan ja pesisin sen.. eli esim jalka kerrallaan ja sitten vaikka pää ja kaula jne..

Meillä pestään Oona Prismasta ostetulla öljyshampoolla.. se on ollu tosi hyvää ja turkki on ihan vahva ja hyvässä kunnossa..
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Niin mä kyl vähän mietin kanssa että jos ne huopaumat tiivistyy lisää, jos pesen koiran ensin..mutta en sitten tiedä..
Onko se shampoo ihan öljyshampoo-nimellä? Voisihan sitä kokeilla vaikka, jos löydän sellaisen..ja se on ihan koirien shampoo vai?
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Meillä on ollut käytössä juuri tuo sama shampoo minkä Anna mainitsi ja on sopinut myös Larallekkin. Nyt niillä tosin on käytössä Espreen energee plus shampoo mikä on noiden turkille ainakin tosi hyvä. Hoitoaineena toimii Laser Litesin Lanolin Conditioner.

Meillä takkuja kun auotaan tällä hetkellä aika tiuhaan, (Neve vaihtaa pentuturkkia pois) villakoirakampa on jotenkin ihan korvaamaton ja hyvä takkujen aukoja, sillä saa tosi nopsaan ja hyvin takkuja auki repimättä.
Anna Väänänen
Viestit: 137
Liittynyt: 22.05.05 16:03
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Väänänen »

Joo se on ihan koirien öljyshampoo ja löytyy tuolla nimelläkin.. Merkki on Venia Pet..
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Ok..täytyypä testata!
Mistäs noita Espreen energee- juttuja sitten saa? Ja tuo hoitoaine? Voisi testata sitten niitäkin...
Mikäs se villakoirakampa on? Saisikohan sillä helpommin kuin muulla metallikammalla? Vai onko se juurikin joku metallikampa?
Hitsi kun kuulostan todella tyhmältä ja tietämättömältä, mutta en ole koskaan joutunut tällaisen takkuongelman kanssa tekemisiin, sillä yleensä koirani ovat olleet pennusta asti minulla ja niitä on harjattu ja pyynätty todella tarkkaan koko elämän ajan..

Mutta kiitos ihan kamalan paljon neuvoista ja avusta! Kyselen vielä lisää jos jotain tulee eteen...:D Olette pelastukseni! :wink:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Arja Högqvist
Viestit: 71
Liittynyt: 18.05.05 16:50
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Arja Högqvist »

Moikka taas.
Anniina se saamasi takunselvitysaine on ihan kelvollista. Sitten olen itse käyttänyt myös ESSENTIALS Untangle detangling spraytä joka on myös hyvä aine. Se on kevyt ja rasvaton huoltoaine hankalan, takkuisen turkin hoitoon. Sitä sumutetaan takkukohtiin/turkkiin ja odotetaan 5-12 min jonka jälkeen kampaat takut auki. En muista mistä ostin sitä mutta edustaja on Suomen Akvaariotukku, ehkä heidän kautta saisit tietoosi lähimmän jälleenmyyjän.
Se kampa mistä oli jossain viestissä puhetta on sellainen puuvartinen harva kampa. Ihan yleisesti myynnissä ja briardistin yksi tärkeimmistä turkinhoitovehkeistä. Sitten mulla on sellainen kampa jossa on pyörivät piikit, oiva työvälinen esim. varvasvälikarvoihin.
Tärkeä pointti mielestäni on se että älä kampaa/harjaa kuivana vaan käytä aina vaikka sitten pelkkää vettä.

Shampoita on "miljoonia" ja hirveesti hyviä taikka sitten parempia.

Ring 5-sarjan proteiinishampoo (vihreä shampoo) ei mielestäni pehmennä turkkia ja jättää upean kiillon.
Saman sarjan Black Out on myös sellainen joka ei pehmennä.
Essentials sarjassa on sellainen karkean turkin shampoo jota olen myös joskus kokeillut eikä sekään hassumpi ollut.

Sulla on kova duuni edessä, mutta jos sen jaksat tehdä niin kyllä se palkitsee.
Onko sulla mahdollisuus lisäkäsiin? Silloin saisit työstettyä sen turkin siten ettei mene omat ja koiran hermot.
Tsemppiä urakkaan.
Arja ja Winnie The Pooh&Hunajapurkkinsa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Elämä ON BRIARDIA, yltäpäältä ja silleen välistäkin !
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Kyllä minä lisäkäsiä saatan saada, kunhan pyydän..:D
Täytyykin alkaa etsimään noita shampoita ja muita. Luulen että kampani ja harjani ovat käyttökelpoiset tuolle takkuturkille..On luonnonharjaksinen harja ja on metallipiikkinen kampa ja on myös metallipiikkinen harjakin..kaikkea löytyy onneksi..:D

Jeps, urakkaa on, mutta kyllä minä tämän tästä saan hoidettua. Kärsivällisyyttä on ja apuakin varmasti saan! :D Ja teistä kaikista vastanneista on ollut todella paljon apua juuri nyt! On hyvä että löysin nämä sivut..muuten taitaisin olla jo pulassa.. :wink:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Annina, Tuota hoitoainetta mitä mulla on (jos siitä kysyit) saa esim. tilattua Paula Forsbackalta. Ja tuota Espreen shampoota myi vielä hetki sitten M&M mutta en tiedä mikä on tilanne nyt. Joku taisi mainita myös että sitä saisi stokkalta mutta oulun stokkalla ei ainakaan ollut.

Meijän tyttöjen kasvattaja suositteli myös #1st all system nimistä (kirjotettiinkohan noin), sillä sarjalla on myös omat aineet karkeille, pehmeille ym turkeille mistä voi valkata omansa. Sitä myy ainakin Findogs (www.findogs.fi), sitten on vielä esim. Petsilk joka on kehuttu hyväksi. Eli etsimällä ja kokeilemalla löytyy paras omalle koiralleen. :)
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Jep, kiitos Karoliina. Täytyykin käydä M&M:llä katsomassa jos jotakin löytyisi kokeiltavaksi. Ja katsastaa tuo findogsi..:D
Stokkaa täällä Jyväskylässä tuskin on..:D
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Arja Högqvist
Viestit: 71
Liittynyt: 18.05.05 16:50
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Arja Högqvist »

Joo, metallipiikkinen harja on ihan must! Sillä pärjäät sitten kun takkuja ei ole niin pääasiallisesti. Siis rungon suhteen. Harjassa ei kannata olla ns. pallukoita päässä vaan ihan suorat piikit. Mulla on sellanen maxi-pin harja (piitkät piikit, ei ollu mittakeppiä nyt tähän hätään) sekä sellanen toinen lyhyemmillä piikeillä, jolla otan takut pois. niitä kampojakin mulla on mutta jos jaksan olla huolellinen niin en niitä juuri normisti tarvii.
Petsilkin tuotteet on tosi hyviä, mutta törkeen kalliita. Ainoa huono puoli niissä on että ovat törkeen hajustettuja;-) äsken meinaan tein Nallukalle viikkohuollon johon käytin petsilkin turkin viimeistelyainetta veteen sekoitettuna. Tein sen ulkona terassilla mutta koko kämpässä leijuu se tuoksu;-) Näyttelyihin en ehkä kehtaisi petsilkissä koiraa viedä, on se sen verran vahvasti käsitellyn oloinen.
Ja usko pois Anniina että ei takutonta briardia tää maailma oo päällään kantanut. Omistajan viitseliäisyydestähän se on kiinni kuitenkin.
Ja nyt sitten tulee sellanen vinkki että turkkiguruja varmaan huimaa;
mä en koskaan likaista turkkia "raasta" vaan jos on päässyt sellainen vahinko käymään et on ihan tuhannen takussa niin kyllä mä olen takkusenkin koiran pessyt. Mutta sitten olen kyllä laittanut ihan himona hoitoainetta niihin takkuihin/takun selvitysainetta märkään turkkiin ja antanut n.s puolikuivahtaa. Sitten vaan nyplätty takku takulta auki harjalla ja sillä harvalla kammalla, Lisäkäsin(jollaisia minultakin onneksi löytyy tarvittaessa)
Mä uskon että sulle ja sun mussulle on paras että saatte sen turkin nyt alkuun takuttomaksi ja sitten vasta intresseistä riippuen lisää kommervenkkejä.
Mulla on kokemusta myös tällaisen "uusiobriardin" ensiturkin hoidosta mutta silloin kyseessä alle vuoden vanha otus joten pääsin varmasti helpomalla kuin aikuisen uusiobriardin turkinhoidossa pääsee.
Arja ja Winnie The Pooh&Hunajapurkkinsa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Elämä ON BRIARDIA, yltäpäältä ja silleen välistäkin !
Avatar
Arja Högqvist
Viestit: 71
Liittynyt: 18.05.05 16:50
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Arja Högqvist »

Sen verran vielä enneku painun syömään...
Mahan alta (siis pipulin ympäristö) kannattaa kyllä mieluummin leikata lyhkäseksi, koska sieltä iho on niin ohutta että varmasti pahaa tekee "raastaminen". Yritä mahdollisuuksien mukaan säästää päälliskarvaa ja leikkaa tosiaankin sieltä vain mistä se leikkaus ei näy.
Arja ja Winnie The Pooh&Hunajapurkkinsa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Elämä ON BRIARDIA, yltäpäältä ja silleen välistäkin !
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Jep, kiitos Arja sinullekin vinkeistä ja neuvoista! Tässähän pian unohtaa kaikki opastukset, kun satelee joka suunnalta! :D Hyvä homma!
Juu, varmasti joudun kyllä sieltä masun alta vähän leikkaamaan tosiaan..mutta eiköhän asia hoidu..varsinkin kun näin paljon tullut neuvoja ja apuja! :D

Kävin äsken tuolla Findogsin sivuilla..ihan kauheasti kaikkea! Tekisi mieli ostaa sieltä vaikka mitä! Onneksi ei rahatilanne ole tällä hetkellä niin hyvä, että voisin mennä tuhlailemaan.. :wink:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Huhhuh...nyt on muutaman tunnin operaatio turkinselvitystä takana..ja ainoa, jota selvitin, oli korvanlehdet. Tosin ne on ne pahimmat..tai sanoisinko: Olivat!! :yippee: Eli pahin takana, toisin sanoen..sormenpäät on hellinä takkujen selvittelystä ja selkä kipeä huonon asennon takia..Dante kun samalla ajatteli käännellä kylkeään milloin mihinkin suuntaan..
Tulipahan tehtyä..sitten voin kevein mielin aloittaa tuon lopputurkin selvittelyä...ehkä huomenna. Taidan antaa selkäni lepäillä hetken aikaa.. :mrgreen:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Vastaa Viestiin