Turkin hoitoon liittyvät jutut

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Eiköhän se siitä helpota kun jatkat vaan sinnikkäästi. :thumb:

Meillä toimii ruokapöytä "trimmauspöytänä" Nevellä. Aina kun tyhjennän pöydän ja otan kammat ja harjat esille niin Neve hyppää pöydälle valmiiksi.
Viimeksi ennen näyttelyä piti saada Neve kuivaksi niin samalla kun harjasin niin tuuletin toimitti vieressä föönin virkaa. :lol:
Anna Väänänen
Viestit: 137
Liittynyt: 22.05.05 16:03
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Väänänen »

Mitenkäs siellä on turkkitalkoot sujuneet? :)
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Melko heikosti on edennyt tuo takkujen selvittely. Taidan pyytää ylimääräisiä käsiä apuun, sillä Dante on sellainen touhotoope, ettei meinaa jaksaa paikallaan pysyä ei sitten millään! Sen "säntäily" vaikeuttaa noiden rastojen availua jne.
Mä kyllä menin pesemään turkin ja se auttoi ainakin osassa takuissa..mutta vielä on pitkä matka takuttomaan turkkiin.. :roll:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Tarja Väisänen
Viestit: 29
Liittynyt: 01.06.05 10:26
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tarja Väisänen »

Hei!

Touhutoopea kannattaa hoitaa silloin kun se on ihan väsynyt eikä jaksa enää häärätä :smile: Tällöin saa koiran paremmin malttamaan olla paikallaan.
Itse opetan vilkkaat pennut hoitotoimiin niin että vain kun ne ovat väsyneitä niin leikkaan kynsiä ym. Näin niillä ei tee niin kamalasti mieli muualle. Tai sitten voi antaa koiralle ison puruluun pureskeltavaksi samalla kun sitä kampailee.

Oma briardini ottaa nykyään alun hankaluuden jälkeen turkinhoidon ihan rentoutumisen kannalta, ja hieman mustasukkaisena muille niin yrittää tulla hoidettavaksi aina kun yritän muita hoitaa :smile: Siispä tytössä ei olekaan takuntakkua kun aina on kammatttavana ensimmäisenä.

Itse olen havaneesini turkkiin laittanut sitä selvittäessäni todella reilusti ihmisille tarkoitettuja hoitoaineita joita saa jättää turkkiin. Auttavat takkujen selvittelyssä liukastaen turkkia ja liian aineen voi sitten vaikka myöhemmin huuhtoa pois jos haluaa. Tuoksuvat aika voimakkaasti. Lapsille etenkin on kivoja hiuksiin jätettäviä takkujen selvitysaineita. Miksi eivät sopisi koirillekin ja paljon halvempia kuin eläinkauppojen tuotteet. Xz:llä on mm. suklaantuoksuinen hoitoaine, ihana!

Mukavia hetkiä takkutalkoiden parissa :grin:
Terveisin Tarja & Essi, Rosa, Ilona, Milla, Prinsessa ja Unelma
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Hyvä idea tuo väsyneenä harjaileminen..:D Puruluuta olen jo kokeillut, mutta kun ei se kelpaa silloin kun takkuja selvitellään.. :roll: Noh, ehkäpä kun tarpeeksi usein sitä turkkia selvittelen, niin koirakin tottuisi..joka päivä minä niitä takkuja ja huopia auon..niin kauan kunnes koira kyllästyy..pitäisi varmaan laittaa hihnalla kiinni johonkin niin pysyisi aloillaan. En vain sitten tiedä, kuinka paljon se stressaisi touhottajaa, kun ei edes pääse liikkumaan sitten.. :roll:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Arja Högqvist
Viestit: 71
Liittynyt: 18.05.05 16:50
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Arja Högqvist »

Moikka!
Meillä ainakin Nallukka on remmillä kiinni kun harjaan/kampaan näyttelykuntoon. Pikkuiset viikkohuollot menee ilman.
Vaikka toi on tottunut näihin turkinhoitojuttuihin ihan vauvasta alkaen niin jostain kumman syystä se on päättänyt että "mukisee" vastaan ihan periaatteesta.
Ja varsinkin silloin kun meillä oli niitä turkinvaihtosessioon liittyviä hoitojutskia niin ilman totaalista kiinnipitämistä niist ei ois tullu mitään. Ja apukädet on kyllä meilläkin usein tarpeen...
Kohta meen pesemään otusta näyttelykuntoon ja sitten huomenna on taas terassin pylvääseen kytketty herra;-)
Arja ja Winnie The Pooh&Hunajapurkkinsa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Elämä ON BRIARDIA, yltäpäältä ja silleen välistäkin !
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Juu, mä testasin tuossa viikonloppuna sitä takkujenselvittelyä, kun toinen pitää kaulapannasta kiinni jne. Se onnistui ehkä hiukan paremmin, vaikka herra kovasti halusikin lähteä karkuun..
Yksi ongelma on vielä..nimittäin tuolla peräpään seudulla on sellainen isohko huopauma, jota olen yrittänyt vähän aukoa, mutta ilmeisesti siellä päässä on todella herkkää ihoa, enkä millään saa sitä ilman ulinaa auki..muuten se ei varmasti olisi niin vakavaa, mutta lauantaina oli herralla hiukan maha kuralla ja oli kyllä miellyttävää pestä sitä turkkia sieltä joka kakkikerran jälkeen.. :roll:
Noh, ehkäpä minä vielä selvitän nämä takut..:D Onneksi koulu loppui ja kesä alkoi, niin aikaa kyllä on vaikka muille jakaa.. :wink:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Maiju Kautto
Viestit: 197
Liittynyt: 19.05.05 17:41
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maiju Kautto »

Itse olen kyllä siistinyt nuo ihan peräaukon seudulla olevat (helposti vilttaantuvat) takut kylmästi saksilla. Sillä tunne takkujen repimisestä sillä seudulla tuntuu ajatuksena jopa omassa takapuolessa kurjalta :roll: .
Tämän teen ihan myöskin hygieniasyistä. Noihin peräaukon ympärillä oleviin karvoihin jää helposti ulostetta, vaikkei koira ripulilla olisikaan. Näin koko alue säilyy puhtaampana. Kyse on siis niistä lähimmistä karvoista, ei koko takapäästä :wink:
Ota kuitenkin kaveriksi joku pitelemään koiraa, jos aiot karvoje private-paikoista leikellä. Iho tosiaan on niiiin herkkää, ettei koira välttämättä pysy paikallaan. Häntäkin liimaantuu alas heti kun sakset hipaiseekin ensimmäisiä karvoja. Ja kuten jo aiemmin mainitsin: Ole varovainen, ettet leikkaa ihoa!
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Jep, taidan tehdä sen homman saksilla. Tänäänkin sain puunlehtien avulla nyppästä kakkakikkareen pois roikkumasta, eikä ole enää maha kuralla hauvalla..
Juu ja saksien kanssa kyllä pitää olla varovainen muutenkin.. :wink: Ettei tapahdu haavereita..
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Vastaa Viestiin