lampaan paimennus

Keskustelua briardien hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, terveydestä jne.
Ilse Kukkonen
Viestit: 4
Liittynyt: 08.04.06 15:49
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: kuopio

lampaan paimennus

Viesti Kirjoittaja Ilse Kukkonen »

minun rasta tyttöni on päässyt kokeilemaan lampaan paimennusta
ollaan käyty jo harjottelemassa muutaman kerran ja edelleenkin käydään kerran viikossa harjottelemassa vehmersalmen kohmalla
koira tykkää suosittelen kaikille terveisiä kaikille briardisteille ja briardeille toivottaa ilse ja rasta-tyttö kuopiosta
Avatar
Tiina Järveläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 18.05.05 13:45
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Keitele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina Järveläinen »

Me ollaankin oltu Ilsen ja Rastan kanssa samalla paimennusleirillä kesällä juurikin tuolla Vehmersalmella. Kiva, että harrastus on saanut kohdallanne jatkoa. Meillä se on nyt vähän ollut jäissä pitkän matkan ja ajanpuutteen vuoksi. Toiveissa olisi kuitenkin jossain vaiheessa saada tästäkin lajista enemmän kokemusta.

Myös meillä Jimi innostui lampaista, vähän liiankin kanssa. Hauska oli huomata kuinka palveluskoiralla oli vaikeuksia toimia minun vasemmalla puolella. Koiran ollessa oikealla puolella oli tuijotus lampaisiin herkeämätöntä, mutta heti kun se vaihtui vasemmalle puolelle alkoi Jimi hakea kontaktia minuun, jolloin homma meni pään heilutteluksi lampaiden ja minun välillä :lol: Tämä "ongelma" olisi varmasti helposti korjattavissa kun saisi vaan treenejä alle.

Briardeillahan oli silloin muutama vuosi sitten ihan paimennusaiheinen leiri, jokohan kohta olisi aika uudelle?

Tsemppiä Rastalle lampaiden parissa!

Tiina & Jimi
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Hienoa että Ilse ja Rasta ovat löytäneet harrastuksen ja vieläpä noinkin hienon kun briardin alkuperäinen työ. :smile:

Uusi paimennusleiri olisi kyllä enemmän kuin mahtavaa jos sellaisen saisi kasaan! :grin:
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Kuinkas paljon tuo paimentaminen on briardeilla verissä? Jos menisi kokeilemaan tuollaista, pitäisikö koiran oppia ennen sitä jotakin erityisiä käskyjä vai tekeekö se luonnostaan sen?
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Avatar
Karoliina Hulkko
Viestit: 717
Liittynyt: 18.05.05 16:07
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karoliina Hulkko »

Käsittääkseni hyvinkin paljon on verissä vielä, riippuu varmaan myös sitten koirastaakin mutta en usko olevan harvinaista että briardista paimeneksi olisi.

Itse kävin tuossa jokin vuosi sitten yhdellä lammastilalla katsomassa bortsujen toimintaa ja siellä tämä vanha herra jolla oli kaksi bortsua kertoi että se koira joko syttyy tai ei niihin lampaisiin, ja sitten erikseen voidaan sitte opettaa erillaisia "liikkeitä" mitä tehdään, lampaiden kuljetuksia ym aikana. (huonot selitykset kun omakin tietämys on vajaata :lol: ) Mutta jos koira ei syty lampaisiin ollenkaan niin eihän sitä voi mitenkään siihen touhuun herättää väkisinkään.
Annina Björlund
Viestit: 40
Liittynyt: 16.05.07 08:58
Suomen Briard ry: jäsen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Annina Björlund »

Jep, niinhän se varmaan on, ettei väkisin voi innostuttaa sellaisesta. Tuli vaan mieleen, kun tuo Dante-herra aina koettaa minuakin vissiin paimentaa kun tarpeeksi innostuu; pomppii ja haukkuu edessäni aivan kuin yrittäisi saada minut kääntymään toiseen suuntaan..siksi mä pohdinkin että olisikohan tuossa Dantelle ja mulle harrastusta... :wink:
Se on seppo Ilmarinen sanan virkkoi, noin nimesi:
"Lienen tullut tuntemahan tuon on seppo Ilmarisen,
kun olen itse Ilmarinen, itse taitava takoja."
-Kalevala, 10. runo-
Vastaa Viestiin